دوشنبه, ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-06-03

تبلیغات
کد خبر: 39166 |
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۴:۴۹ |
37 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

۲۰ آذرماه سال ۹۴ بود که خبر ثبت رسمی رشت، به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو اعلام شد و مسئولان وقت مدیریت شهری آن را در بوق و کرنا کرده و موفقیتی بزرگ در عملکرد خود ذکر کردند . به گزارش پایگاه خبری رشت پرس ۲۰ آذرماه سال […]

۲۰ آذرماه سال ۹۴ بود که خبر ثبت رسمی رشت، به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو اعلام شد و مسئولان وقت مدیریت شهری آن را در بوق و کرنا کرده و موفقیتی بزرگ در عملکرد خود ذکر کردند .

به گزارش پایگاه خبری رشت پرس ۲۰ آذرماه سال ۹۴ بود که خبر ثبت رسمی رشت، به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو اعلام شد و مسئولان وقت مدیریت شهری آن را در بوق و کرنا کرده و موفقیتی بزرگ در عملکرد خود ذکر کردند .

البته پیوستن به شهرهای خلاق یونسکو اتفاق کوچکی نیست که برای هر شهر در جهان رخ دهد و قطعاً این ثبت، می توانست برای اقتصاد رشت و استان بسیار مفید باشد، اما متاسفانه تا به امروز تنها یک عنوان بوده و هیچ آورده ای برای شهر در پی نداشت.
طبق تعهدات داده شده به یونسکو ایجاد آکادمی خوراک، موزه خوراک شناسی گیلان ،تبادل استاد و دانشجو بین شهرهای خلاق خوراک شناسی، تعامل و شبکه سازی بین شهرهای خلاق یونسکو در حوزه غذا ،استاندارد سازی رستوران ها و……از جمله اقداماتی بود که باید در شهر ایجاد می‌شد، اما متاسفانه هیچ کدام از این تعهدات در رشت انجام نشد، در حالیکه گردشگری خوراک می‌توانست هم در داخل و هم گردشگری بین‌المللی این خطه سرسبز را به شهرت جهانی ببخشد.

امروز آنچه که در گردشگری استان اتفاق می افتد بر پایه همان تبلیغات دهان به دهان است که از سفره مادران و مادربزرگان گیلانی به واسطه عطر و اصالت شان وجود دارد وپیش از ثبت در یونسکو نیز خوراک و تنوع بالای آن در گیلان شهره عام وخاص بود. عملاً باید گفت ثبت شهر به عنوان شهر خلاق خوراک ،آنگونه که باید نتوانست بازخورد مثبتی برای رشد داشته باشد و این در حالی است که بسیاری از کشورها حاضرند هزینه سنگینی برای این ثبت بپردازند.
عدم سیاستگذاری صحیح ،برنامه ریزی و ناآشنایی با مواهب و اثرات این ثبت در هویت و اصالت یک شهر و ساده انگاری نسبت به این عنوان ،سبب شد ۱۸ آبان ماه سرپرست شهرداری کرمانشاه از معرفی کرمانشاه به عنوان تنها شهر خلاق خوراک ایران در لیست اخیر یونسکو خبر دهد و این خبر در ۲۹ آبان ماه نیز توسط دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران تایید شد.
حال باید نظاره کرد و دید واکنش مسئولان گیلان و و مدیریت شهر رشت نسبت به این ناکامی چیست و چه راهکاری را برای حفظ برند رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو خواهند داشت.

لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار رشت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید