شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27

تبلیغات
کد خبر: 9433 |
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰ |
136 بازدید
5
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رشت پرس، بر اساس رویکرد شفاف خود در انعکاس نقطه نظرات مدیریت ، گفتگوهای ویژه های را با مدیران استانی تدارک دیده است که پرسش ها و پاسخ های مسئولان به طور کاملا بی طرفانه و شفاف در اختیار مخاطبان پایگاه خبری قرار می گیرد.  بسم الله الرحمن الرحیم . […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رشت پرس، بر اساس رویکرد شفاف خود در انعکاس نقطه نظرات مدیریت ، گفتگوهای ویژه های را با مدیران استانی تدارک دیده است که پرسش ها و پاسخ های مسئولان به طور کاملا بی طرفانه و شفاف در اختیار مخاطبان پایگاه خبری قرار می گیرد.

 بسم الله الرحمن الرحیم . ایام شهادت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران ایشان را تسلیت عرض می کنم وامیدوارم که بتوانیم از این ایام فیض ببریم و تاثیری در نوع رفتار ، گفتار و کردار ما داشته باشد و منشاء خیر و برکت برای شهروندان باشد . از مجموعه ی پایگاه خبری رشت پرس تشکر می کنم که اوضاع شهری را رصد می کنند و اینجانب مکلف هستم در صورتی که نقد هایی در مجموعه مدیریت شهری و شخص بنده صورت می گیرد ، این نقدها را بشنوم و چنانچه مشکلی بود اصلاح نمایم.

رشت پرس : با توجه به سابقه ی جنابعالی در شهرداری،عملکرد خودتان را در دو دوره ی مدیریتی گذشته و حال چگونه ارزیابی می کنید ؟

اگر چه شهرداری یک نهاد خدماتی و اجتماعی است اما اوضاع و احوال زمانه از نظر تاریخ سیاسی کشور متفاوت است . بهر حال درگذشته ما در دولتی فعالیت می کردیم که رویکردهای آن با دولت فعلی متفاوت بود و درمقوله های اجرا ، برنامه ریزی و نوع نگاه اجتماعی دولتها به مدیریت شهری ، رییس دولت قبل نگاه مقتدرانه همراه با بی برنامگی در اجرا داشت اما نگاه دولت فعلی مصلح بودن در قالب برنامه های بیشتر است و نگاه عملگرایانه دولت فعلی به مقوله ی مدیریت شهری دیدگاه بدون مزاحم بودن در مدیریت شهری را مد نظر دارد .

در دولت قبلی و دولت فعلی بر اساس قوانین و به واسطه ی مشکلات حاد کشور خصوصا معضلاتی که در این دولت وجود دارد به واسطه تبعات تحریم ها و بر اساس استراتژی های اقتصادی قرار بر این نیست که تورم مهار شود در نتیجه نقدینگی کاهش پیدا کرده و در این شش ماه که بنده در سمت شهرداری بودم مشاهده می کنم که سعی بر این است که دولت دخالت حداقلی داشته باشد و در مقوله ی دولت استانی نیز که زیر مجموعه ی دولت هستند سعی شده که همراهی های موثر داشته باشند با بخش مدیریت شهری که در دولت قبلی بدین شدت مطرح نبود .

نکته ی دیگر بحث های انتخاباتی و جریانات سیاسی بود که منتج شد به مقوله ی ریاست جمهوری و این موضوع خوبی برای مدیریت شهری در آن دوره نبود . تبعات ناشی از آن بحث معطوف به این جریان شد نفرات اول مدیریت استان و شهری در کدام گروه سیاسی قرار دارند و این برای استان گیلان و شهر رشت یک آفت محسوب شد ولی سعی بنده بر این بود که هیچ وجهه ی سیاسی را به دوش نگیرم . پس زمینه های ذهنی وجود داشت به عنوان مثال در دولت قبل بنده چندین ماه بدون حکم وزارت کشور فعالیت کردم و این فکر متصور بود که این همبستگی بدان حدی نرسیده که بتوانیم یک فضای تعاملی ایجاد کنیم . این دو تفاوت از لحاظ مباحث سیاسی که تاثیر عملگرایانه در حوزه ی تصمیمات اجتماعیدولت هم می گذاشت دو تفاوت عمده است . مشکلات اقتصادی دو دولت به مانند یکدیگر است ، به عنوان مثال در بحث اخذ مالیات های محلی و ارزش افزوده و موضوعات کمک به حمل و نقل عمومی قانون پیش بینی کرده که باید 82.5 درصد خرید وسایل حمل و نقل عمومی و یا در زمینه ی توسعه ی شبکه ی مترو 50 درصد هزینه ها را دولت متقبل شود دولت نه تنها در شهر رشت بلکه در سطح کشور در شهرهای بزرگ تر مثل تهران که هزینه های مترو جاری است عملا نمی تواند کاری صورت دهد و تقریبا شهرداری متکی به خود هستند و غیر از آن مالیات بر ارزش افزوده آنهم نه به میزان سهم سرانه ی جمعیت که باید پرداخت شود .

 رشت پرس : برنامه های شما در خصوص برند سازی شهر رشت چگونه ترسیم شده است؟

متاسفانه اتفاقی که در طول زمان در شهر رشت رخ داده این است که شهر رشت با توجه به دارا بودن منابع طبیعی و توان منابع انسانی که داشته ، عمدتا نتوانسته است از این توان به نفع منافع عمومی بهره گیری کند . شاید این موضوع زاییده ی نبود یک استراتژی واحد توسعه ی استانی و شهری با خط مشی های مشخص در طول زمان باشد. در حوزه ی شهری ، اقتصاد شهر رشت متکی است بر درآمدهای پایدار در حوزه ی گردشگری مبتنی بر برند سازی در این حوزه و در حوزه ی مشخصا هنر و سلامت و به دلایل مختلف این امور مطالعه شد و اجزای برنامه های بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت آن وطرح های زیر مجموعه های آنها و فعالیت های مرتبط با پروژه ها به تفکیک سنوات مختلف در یک برنامه ی ده ساله از 94 تا 1404 و دو برنامه ی 5 ساله دیده شده که برنامه ی اول را ان شاء الله از سال 95 آغاز خواهیم کرد و تا سال 98 به پایان خواهیم رساند . در شش ماه گذشته در جهت اعتماد سازی اولیه و در قالب موضوعاتی نظیر آسفالت تلاش کردیم که فعالیت هایی را انجام دهیم . در شش ماهه دوم پروژه ی اعتماد سازی میان مدت را داریم مانند مجموعه ی پیاده راه فرهنگی و اتصال آن به پروژه های بلند مدت در قالب سند بازآفرینی شهری . در چهار سال بعدی هم سعی می کنیم که چشم انداز میان مدت و بلند مدت را در قالب برنامه ی اول پیاده سازی کنیم ودر این قسمت اعتباری بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان در چهار سال و یک نظام تخصیص پلکانی را از 1000 میلیارد تا2000 میلیارد تومان را خواهیم داشت که 1000 میلیارد باقیمانده هم 20 درصد سهم شهرداری خواهد بود از محل سرمایه گذاری ها در پروژه های مختلف با مشارکت بخشهای خصوصی انجام خواهد داد . از بعد منابع درآمدی که متکی است که حوزه های مختلف پایدار و کاهش درآمد های غیر پایدار تا بتوانیم اتکا به درآمد های پایدار راافزایش دهیم و همچنین افزایش مشارکت مردم در اداره ی شهر با نگاه محله محور ، غیر متمرکز توسعه مبتنی بر انسان ، نگاههای نرم افزاری و استفاده از ظرفیت های فرهنگی ، هنری شهر ، استفاده از ظرفیت حوزه ی سلامت و پزشکان متخصص که دومین رتبه ی پزشکان مختصص را در کشور داریم و همچنین اتصال همه ی این موضوعات به قابلیت های فرهنگی و تاریخی ما چه در مقوله ی سخت افزاری مثل کالبد شهری رشت و چه در مقوله ی نرم افزاری نظیر برند ها و شخصیت های فردی که در حوزه های هنری ، فرهنگی و ادبی داریم . در این راستا هم در سطح ملی و فراملی فعالیت هایی را در دست انجام داریم و هم در سطح شهری و محلی .

در سطح 55 محله ی رشت و راه اندازی 5 سرای محله برای مشارکت پذیر کردن مردم ، آموزش شهروندی ، آشتی کوتاه مدت و همچنین پایه گذاری اعتماد سازی دراز مدت است . در سال آینده این سراهای محلات به 15 سرا در مناطق مختلف شهرداری خواهد رسید و می توانیم این اعتماد سازی را در جهت تمرکز زدایی اجرای مقوله های فرهنگی ، هنری و غیره . در حدود 90 درصد فعالیت های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در مناطق و محلات پیش بینی شده است . از سوی دیگر این مشارکت ها ، مشارکت های اقتصادی مردم را چه از لحاظ هزینه ها و درآمد ها و چه شفاف سازی و نظارت بر شهرداری و بی واسطه کردن رابطه ی مردم و شهرداری خواهیم داشت . به عبارت دیگر مردم بدانند آن چیزی که هزینه می کنند معادل چیزی است که بدست خواهند آورد به کسر هزینه های جاری که باید اعداد و ارقام برای مردم شفاف باشد مانند حقوق و دستمزد پرسنل شهرداری و هزینه های اجرایی که وجود دارد .

ما از تمامی رسانه ها در این حوزه کمک خواهیم گرفت . از طریق تلویزیون های شهری مستقر در شهر نیز خبر های روزانه را اعلام می کنیم . به موازات این موارد پایه های خودکار سازی سیستم های شهری هم شفافیت در امور و هم برای خدمات هوشمند و بحث صدور پروانه های ساختمانی سیستم ها به گونه ای باشد که وظایف نظارتی شهرداری و تصدی گری را به سمتی ببریم که کیفیت ها در جای کمیت ها قرار گیرد .

برای اینکه این اتفاقات رخ دهد باید مناطق شهرداری متوازن شوند . در حال حاضر مناطق 5 گانه ی شهرداری در رشت از لحاظ درآمدی ، بودجه ای و کیفیت خدمات شبیه هم نیستند . خیلی از مناطق شهری بیرون از محدوده ی شهری بودند و زمان زیادی نیست که به این محدوده اضافه شدند و هنوز حالت روستایی دارند ، خیلی از محلات شهری از قبل بودند ، بسیاری دیگر از محلات قدیمی هستند اما فرسوده ترینند ، خیلی از مناطق شهری در داخل محدوده هستند اما معضلاتی نظیر نوع سکونتگاههای رسمی ، وجود نداشتن سند های مالکیت ، فرهنگ پذیری شهری وجود دارد باید از طرق مختلف و ایجاد سرای محلات و دفاتر تصدی گری این مشکلات رفع شود . به دنبال اعتماد سازی روانی هستیم تا سطح توقعات مردم به گونه ای افزایش پیدا کند که باعث افزایش آگاهی های آنان نیز شود .

رشت پرس : آیا رشت را به عنوان کلانشهر قبول دارید ؟ پروژه ی پیاده راه سازی تا چه میزان در خصوص تحقق اهداف توسعه ی شهری تاثیر گذار است ؟

کلانشهر یک تعریف جهانی دارد . جمعیت بالای یک میلیون نفرساکن در شهر فارغ از هر گونه وسعت تعریفی از یک کلانشهر است . جمعیت ثابت شهر رشت کلانشهر نیست با فرض جمعیت متغیر یک کلانشهر هستیم در حالیکه در دنیا هیچگاه جمعیت متغیر را جزء جمعیت کلانشهر نمی دانند .

اما ما یک مجموعه ی شهری هستیم ، مجموعه های شهری به مجموعه های اطلاق می شود که با مناطق اطراف خودشان در حوزه ی تصمیمات سیاسی یک شهرستان هستند . ولی این شهرستان با یک شهرستان نظیر اصفهان فرق دارد . در شهرستان رشت فواصل مرکز تا پیرامون فواصل کوتاهی است که ما مشمول این قضیه هستیم . در این زمینه ی مدل یک مجموعه ی شهری را تشکیل داده ایم و به فراخور آن جمعیت نیز افزایش می یابد . از لحاظ تئوری بهینه ترین حالت مدیریت شهری رشت ایجاد مجموعه ی شهری است و خدمات رسانی باید در قالب این مجموعه ی شهری اداره شود . تقسیمات مدیریتی نظیر شهردار ، فرماندار و استاندار در کشورهای دیگر متفاوت است . اختیارات محلی دولت ملی در حوزه ی نحوه ی اداره ی استانها در یک نظام تقسیم کار ملی استانی ، محلی انجام نمی شود و همه از یک منظر دیده می شود برای اداره ی بسیاری از موضوعات شهری در شهرهای مختلف با یک نسخه واحد در کل کشور در حالت فعالیت هستیم که این مقوله غلط است . به طور مثال اداره ی اصفهان یک مبانی دارد که باید اداره ی رشت یک تغییراتی در آن زمینه داشته باشد . رفتارها باید رفتارهای کلانشهری باشد در حالیکه چیز دیگری است . وقتی که مجموعه ی شهری را بررسی می کنیم باید رفتارهای شهری تمامی مباحث اعم از اقتصادی و اجتماعی و … مناطق پیرامون را در بر بگیرد . نمی توانیم صرفا به این نکته بپردازیم که فقط به جمعیت متغیر خدمات رسانی کنیم .

خیلی از امکاناتی را در مناطق پیرامون وجود دارد که ممکن است بسیاری از سفرهای روزانه به مرکز را بی معنی سازد و هزینه های رفتاری و اقتصادی نیز برای مرکز داشته باشد .

برای برند سازی و ایجاد استراتژی اقتصادی با توجه به طبیعت و عقبه ی تاریخی رشت ، وجود حوزه ی مشروطه در گیلان ،وجود هنرها و بحث سلامت که عرض کردم ، وجود یک بستر طبیعی و بناها و کالبد تاریخی در مرکز شهر وجود دارد که محوریت آن همان بیه پس و بیه پیش است باید فضای هویتی شهر رشت را بازآفرینی کنیم تا این بستر نرم افزاری هنری و فرهنگی در فضای سخت افزاری فراهم شود . این فضای سخت افزاری بافت مرکزی شهر ماست . کالبد بافت مرکزی شهر رشت نیز دچار عوارض بخش های حاشیه ای شده و باید تمرکز زدایی شود . موضوع تمرکز گرایی در بافت مرکزی باید در مقوله ی گردشگری و ایجاد راههای درآمدی در آن زمینه تجلی یابد که اشتغال زایی را هم به دنبال خواهد داشت . بر اساس این تفکر بافت پیاده شکل خواهد گرفت . این بافت تنها یک بافت محلی نیست بلکه ملی و فرا ملی است . شروع آن ممکن است جاذبه ی محلی داشته باشد ولی مطمئن باشید در انتهای آن در پایان امسال ما را به سمت بافت و جاذبه ی ملی و فراملی خواهد برد . چون نقطه ی نظر ما فقط پیاده راه سازی نیست بلکه اجرای سند بازآفرینی شهر رشت است بحث هتلینگ را در کاروانسراها ، گردشگری مذهبی ، استفاده از ظرفیت های هنری ، ساماندهی بازار از لحاظ معماری و حاشیه منظر و بحث حمل و نقل عمومی را از جهت کاهش بعد ترافیکی خواهیم داشت . بافت مرکزی شهر رشت تنها فضای شهری است که دارای بی نظمی ترافیکی است . اشتغال غیر رسمی در آن وجود دارد و تمامی این مسایل ناشی از بی برنامه گی در حوزه ی توسعه ی شهری و نگاه تمرکز گرا است . در نگاه تمرکز زدا جمعیت از بافت مرکزی کم نمی شود بلکه جمعیت کیفی خواهد شد . این جمعیت کیفی اشتغال و اقتصاد کیفی را تولید خواهد کرد به طوری که دیگر این تفکر وجود نخواهد داشت که هر گونه خدمتی ارایه شود با هر کیفیت و برای گرفتن یک خدمت کوچک روزمره شهروندان مجبور باشند از آن سوی شهر به مرکز شهربیایند . بر این اساس دیگر شهر رشت یک مدیریت 20 هزار نفری شهری و یا 100 هزار نفره نمی خواهد بلکه باید پذیرفته شود که هر کدام از مناطق شهرداری و محلات خود به تنهایی حایز اهمیت هستند . به طور نمونه بودجه ی بسیاری از شهرستان های استان به پای بودجه برخی از مناطق شهرداری رشت نمی رسد این نشان می دهد که شهرداری رشت نمی تواند رفتاری را که در گذشته داشته در حال حاضر پیش بگیرد . بافت پیاده رشت با یک نگاه فرهنگی قرار است که تولید ثروت کند . ساماندهی دستفروشان در بازارچه ها در دست انجام است و از بودجه ای که عنوان گردید در طی چهار سال 35 هزار شغل برنامه ریزی شده است که ان شاء الله فراهم خواهد شد .

رشت پرس : عدم تطابق طرح اولیه ی پیاده راه خیابان علم الهدی رشت با خروجی این پروژه چه بود و آیا سایر طرحهای پیاده راه سازی نیز چنین سرنوشتی را خواهد داشت؟

اتفاقاتی که در پایان دوره ی شورای سوم رشت افتاد متاسفانه بسیاری از اقدامات مثبت را تحت الشعاع قرار گرفت و شورای چهارم با یکسری از مشکلات فعالیت خود را آغاز کرد . اعتقاد من براین است که در سال 77 دولت ، انتخاباتی را تحت عنوان شورای شهر برگزار کرد و شورا قرار است جایگزین بسیاری از وظایف شود در حوزه ی دولت و در مقیاس محلی تصمیم گیری نماید . اصل این موضوع را باید تقویت کرد و باید مردمی و ملی و مبارک دانست . وقتی آن پروژه همزمان شد با بحث شورای سوم ، تا پیش از آن جریان پروژه به خوبی پیش میرفت . طرحی که ارایه شده بود رفاه شهروندان و اقلیم آب و هوایی در آن مد نظر قرار گرفته بود . در زمینه ی طرح پیاده راه سازی باید عرض کنم که موضوعات مختلف در نظر گرفته شده ، محور فرهنگی و را در سمت خیابان سعدی و خانه ی فرهنگ خواهیم داشت و المان ها از آن فضا تبعیت خواهد کرد . درمحور خیابان امام خمینی این فضا به سمت فضای اقتصادی حرکت خواهد کرد . در بافت مرکزی هم با نگاه به المان های شهدای ذهاب و سایر مفاخر اجتماعی و فرهنگی و تاریخی خواهیم داشت و اتصال این محورها به ساختمان شهرداری که به خانه رشت تبدیل می شود و در آن آثاری از هنرمندان ارایه خواهد شد و از ماندگاری مسافر در شهر رشت استفاده کنیم و فاصله ی طبقاتی را بین دهک های مختلف از بین ببریم و از تردد خودروهای تک سرنشین در این بافت جلوگیری کنیم و با ایجاد پیاده راه ، سلامت شهروندان نیز به نوعی در این زمینه ارتقاء یابد . سرعت ناوگان حمل و نقل عمومی نیز افزایش بیشتری خواهد یافت و امکان توسعه و رشد شهری گسترش می یابد .

رشت پرس : مشکل آبگرفتی ها ی شهر رشت با توجه به اجرای پروژه ی آبهای سطحی در نقاط مختلف چه زمانی مرتفع خواهد شد ؟

پس از آبگرفتگی هایی که در سال 91 در شهر رشت به وقوع پیوست پروژه ی مطالعاتی ساماندهی آبهای سطحی آغاز گردید و در همان زمان که بنده در خدمت عزیزان بودم هشت نقطه ساماندهی شد . با شروع کار شورای اسلامی جدید ، نقاط قابل توجه دیگری مد نظر قرار گرفت و این پروژه انجام شد . در بودجه ی امسال هم بخشی از این منایع دیده شده و بخش دیگری هم باید توسط دولت تعیین شود که متاسفانه در تامین منابع با مشکل روبرو است . 12 نقطه بحرانی در سطح شهر اجرایی شد از 35 نقطه و جالب این است که در برخی از نقاط که دارای مشکل است و این نقطه زاییده این جریان است که دارای مشکلاتی در شبکه هستند و از جای دیگری نشات می گیرد . نقاطی هم در 12 نقطه وجود دارد که پروژه ی اصلاحات در آن اجرا گردیده و نقاط دیگری به واسطه ی اجرای آن از پروژه خارج شده است .

در آبگرفتگی های اخیرنقاط مختلف دوبارهبازبینیشده و درصدد تامین منابع مالی انجام پروژه هستیم .

رشت پرس : تعداد طرح حهای ارسالی از طرف شورا و همچنین تعداد لایحه های ارسالی از شهرداری به شورا را چگونه ارزیابی می کنید و برنامه های شما در این خصوص چیست؟

در زمینه ی تعداد آن طرحها حضور ذهن ندارم اما بنده در پایان دوره ی قبلی شورا کاری را در دست اقدام داشتم که اکنون نیز پیگیر آن هستم و امیدوارم با همکاری شورای اسلامی شهر رشت این فعالیت را به ثمر برسانیم و آن مهم تدوین کتاب لوایح شهراست . مستحضر هستید که ما نباید برای هر مصداقی یک لایحه بدهیم و بهتر است که قوانین ما قوانین عمومی باشد و بنده و شما به واسطه ی ارتباط بیشتر بر اساس موضوع خاص یک لایحه ی خاص را ارایه دهیم . ما دنبال این هستیم که قوانین را قانون مند کنیم و بدانیم که کمبود لوایح و قوانین در کدام موضوعات است و از ارایه کردن لوایح مصداقی جلوگیری کنیم . از سال 78 در حدود 500 لایحه ی مصوب غیر تکراری داشته ایم که لوایح عمومی بوده و در بسیاری از موضوعات باید ظرفیت قانونی آنان را اعلام رسمی نماییم و قانون گذار بر این امر تکیه دارد مانند حسابرسی عملکرد شهرداری و این امر نباید منتج به زمان شود و از یادها برود .

رشت پرس : مهمترین موضوعات مطروحه کسبه معترض به طرح پیاده راه سازی اخیر حول چه محور هایی بوده است؟

در ارتباط با نقطه نظراتی که مردم و اصناف داشتند برخی از موضوعات مرتبط بوده با ظرفیت های پارکینگی در جوار بافت پیاده راه که این ظرفیت های پارکینگی حاشیه ای ایجاد خواهد شد . نکته ی دوم هم مرتبط با تردد بار بود که ساعات آن با عزیزان اصناف مطرح شد و همچنین در زمینه ی هتلها نیز مطرح گردید که سیستم های هوشمند پیاده سازی خواهد شد . وسایل نقلیه برقی نیز در بافت پیاده راه برای تردد سالمندان در نظر گرفته خواهد شد برخی از موضوعات هم به پیاده راه ارتباطی نداشت نظیر فاضلاب خیابان شریعتی که بحث بسیار درستی است که از روز یکشنبه پیمانکار مربوطه این بحث را آغاز خواه کرد . بحث نورپردازی خیابان شریعتی هم عنوان شد که خیابان شریعتی نیز در محدوده ی طرح ترافیک است و ما کلا به دنبال راه حلی برای ترسیم پلان نورپردازی در سطح شهر رشت هستیم . به لحاظ مبلمان شهری هم تصمیماتی در نظر گرفته شده است . ساعات تردد نیز مطرح گردید و چون ما هنوز به آمار ترددی شهروندان در ساعت های مختلف نرسیدیم و با توجه به افتتاح پل و آسفالت حاشیه رودخانه در خیابان تختی مسیر جدیدی خواهیم داشت . کار مطالعاتی ایستگاههای بی آر تی در حال اتمام است .

مطالعات خطوط ویژه در مسیرهای خیابان طالقانی تا میدان یخسازی ، خیابان سعدی تا محدوده ی میدان انصاری ، خیابان شریعتی تا میدان جانبازان در دست انجام است و در کنار آن خرید وسایل حمل و نقل عمومی را در برنامه داریم. ایستگاههای تبادلی در انتهای خطوط ویژه مد نظر داریم .

یکی از فواید بزرگ راه اندازی پیاده راه و طرح ترافیک ، ساماندهی تاکسی ها است و باید نرخ تاکسی ها واقعی شود و در عین حال کیفیت نیز بالاتر رود و به تناسبی بین نرخ اتوبوس و تاکسی ها برسیم و مردم را هم به نوعی تشویق کنیم تا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند .در عین ساماندهی دستفروشان را انجام دهیم . شهر رشت یک شهر زنده و دارای شبهای زنده است و سعی ما این است که این شبها را با نور پردازی و به شکل شکیل داشته باشیم .

رشت پرس : انتقادات زیادی در خصوص انتصابات مدیریتی در شهرداری وجود دارد آیا اجازه ی این تغییرات در سطوح مدیریتی به مدیران میانی شما نیز داده می شود ؟

اینکه دارای تغییرات زیاد در شهرداری بودیم بنده منکر آن نیستم . دلیل آن هم بدنه ی چاق و متمرکز شهرداری بوده که باید به سمت تمرکز زدایی برود . اکثر مردم در مناطق شهرداری خدمات دریافت می کنند و باید کیفیت خدمات بالاتر رود .

نگاه مدیریتی اینجانب ، استقرار یک سیستم جوان نسبتا علمی تر و در عین حال شفاف می باشد . از خانم ها در مجموعه ی شهرداری بهره گیری شد چون عقیده بر آن است که کارآیی خانم ها در استان بسیار بالاست . نکته ی دیگر بهره گیری از خانواده ی ایثارگران در مجموعه ی شهرداری بود چون به لحاظ اعتقادی مثمر ثمر هستند . سن مدیران کاهش یافت تا بتوانند آن چابکی مد نظر را داشته باشند .

اگر این مدیران به ثبات مدیریتی خود در مناطق برسند از هم اکنون نیز اختیارات مدیریتی خود را دارند . خیلی از فرآیند ها در مجموعه ی شهرداری در یک نظام توزیع کار مناسب شکل نگرفته است . ارزیابی افراد در زمینه ی فعالیت ها باید صورت گیرد .شهرداری مناطق باید دارای سازماندهی باشد . در طول زمان این سازمان دهی ها انجام نشده است و اکنون که زمان تغییر و تحولات فرا رسیده ، سیستم شما را ملزم می کند که سرعت بیشتری در این خصوص به خرج دهید . بنده این تمایل را ندارم که سیستم خود را دچار فشار مضاعف تغییرات کنم و از سوی دیگر برخی نواقص بر اساس شرایط در حال رفع است . به عنوان مثال حدود 45 درصد درآمد شهرداری در منطقه ی یک است ، درآمد شهرسازی در آن منطقه بر اساس صدور پروانه و ساخت و ساز است پس باید افرادی را در این منطقه داشته باشیم که بهترین افراد در زمینه ی صدور پروانه باشند . شهردار منطقه ی سه در این خصوص فردی کارا بودند و صحیح است که بنده خودم ایشان را به سمت شهرداری منطقه ی سه قرار داده بودم اما ایشان را فرد توانمندی در منطقه ی یک پیش بینی کردم که بتواند کمک خوبی برای شهردار منطقه باشد . در منطقه ی دو عمده فعالیت های ما بر مبنای تعاملات اجتماعی به دلیل بافت مرکزی و بحث دست فروشان است و تغییرات هم در حول همین محور بوده است . در منطقه ی سه نیز بیشتر عمده ی بحث ما بحث های حقوقی و تملکات است در آن منطقه مدیر حقوقی شهرداری را منصوب کردیم .در بحث منطقه ی چهار مشکلات نیروی انسانی و سکونتگاههای غیر رسمی وجود دارد و نیازمند نظم درون سازمانی نیز است . در محدوده ی منطقه ی 5 هم به دنبال ارزش افزایی فضاهای شهری هستیم . دیدگاههای انتصاب مدیران بر اساس تجربه و تخصص فردی و خصوصیات آنان شکل گرفته است و در سازمانهای تابعه ی شهرداری نیز همین قضیه صادق است تا بتواند کیفیت خدمات شهرداری را بالا ببرد .

در حوزه ی مربوط به سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی در آینده ی نزدیک پیشخوان خدمات رسانی را افتتاح خواهیم کرد تا شان خدمات رسانی حفظ شود . باید کرامت انسانی را در حوزه های مختلف حفظ کنیم . زمانی این امر تحقق می یابد که ما بتوانیم کیفیت و شفافیت خدمات را داشته باشیم .

رشت پرس : آیا شهردار کلانشهر رشت سیاسی است ؟

خیر بنده فرد سیاسی نیستم و اجرایی هستم .

سخن پایانی شما …

بنده از مردم تشکر می کنم و عنوان می کنم که هر سیستمی به هرحال یکسری مشکلاتی دارد و رفع آنها نیازمند سعه ی صدر است و از سوی دیگر هر معضلی در زمان ما بوجود نیامده است . شنوای خوبی برای نظرات مردم هستیم . از استاندار محترم هم تشکر می کنم به خاطر نگاه ایشان به بحث سرمایه گذاری که برای توسعه ی استان دارند . از نمایندگان محترم مجلس هم تشکر می کنم که موضوعات را پیگیری می کنند و عقیده دارم که در حوزه ی مجلس باید پیگیری های بیشتری در خصوص مدیریت واحد شهری در سطح کشور انجام شود .

هزینه های ناشی از موازی کاری ها و عدم رسیدگی های احتمالی باید کمرنگ شود که لوایح آن توسط سازمان شهرداری های کشوردر حال انجام است . از تمامی رسانه ها تشکر می کنم به ویژه منتقدین که در طول زمان نقطه نظراتی داشتند قطعا شنوای خوبی خواهیم بود وسعی می کنیم در جایی که نقد مناسب و مبتنی بر پیشنهادات سازنده باشد در قالب طوفانهای فکری شنوای خوبی باشیم .

از اعضای شورای شهر هم تشکر می کنم که بنده را انتخاب کردند ، و در فضای رکودی که بر استان و کشور حاکم است همراه و همسو هستند برای توسعه ی شهری . بهر حال ممکن است هر برنامه در اجرا نقدی داشته باشد ولی مبنا همان برنامه های مدیریت شهری است ان شاء الله بتوانیم به آن اهداف خودمان برسیم . خوشحالی مدیریت شهری این خواهد بود که در انتهای دوره ی مدیریتی در حوزه ی زمانی بتواند گاهنامه ی خوبی از خود برجای بگذارد . در برند سازی شهر رشت مباحث حاشیه رودخانه ها ، افزایش سرانه ی فضای سبز ، ورزش محلات ، بحث گردشگری ، معابر ، استفاده از ظرفیت های فرهنگی گنجانده شده ، هویت دادن به محلات و ساماندهی سکونتگاهها دیده شده است . مدیران باید در کنار همین مردم فعالیت کنند و هر مدیری که در ظرف زمانی بتواند کیفیت خوبی از خدمات را ارایه دهد قطعا مردم از آن به نیکی یاد خواهند کرد . در پایان از جنابعالی و همکاران زحمتکش پایگاه خبری رشت پرس تشکر می کنم.

انتهای پیام/083458

 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار رشت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 5
    1. نویسنده :سید داود نجار مبارکی

      با سلام و تشکر از مصاحبه فنی رشت پرس
      آقای شهردار مثل همیشه فنی, تخصصی, روشنگرانه پاسخ دادند. مسئله مدیریت شهری در وضعیت کلان مدیریتی کشوری امری ست پیچیده و وابسته به متغیرها و المانهای متعدد که بسیاری خارج از اراده مدیر شهری است. وضعیت خاص رشت هم چند متغیر پیچیده کننده تر را به شرایط می افزاید. برآیند تعامل مسئله فرهنگ شهروندی, فرهنگ نظام اداری با نظام اقتصادی و نظام سیاسی کشور دستگاه مختصات پیچیده ای شکل میدهد که اگر دست به اصلاح هر متغیر زده شود سبب اثر وضعی در سایر پارامترها میگردد. مسئله کلیدی داشتن برنامه, تامین منابع مالی, همراهی شهروندان و شورا و دولت و حاکمیت با مدیر شهری همه کار را سخت میکند و باید به دکتر ثابت قدم هزار مرحبا گفت که با علم به تمام این ابعاد دست به اصلاحات معنی دار در مدیریت شهری میزند. مدیر شهری که مانند ممالک پیشرفته فرمانده پلیس و رییس بسیاری از سازمانهای خدماتی هم نیست و پیشبرد یک کار بشدت به فضای تاریخی انجام آن کار وابسته است مثلا الان زمانی ثابت قدم دست به اجرای کارهای بزرگ میزند که مجموعه های بالا همه تشنه تغییر بودند و مدت این تشگی حتما کوتاه است!

    1. نویسنده :سید داود نجار مبارکی

      دکتر ثابت قدم مجبور بود برای شتاب دادن به فرآیندها ابتدا دست به تغییرات گسترده در بدنه و در اندیشه مدیران شهری و کارشناسان شهرداری زد. در شرایطی که مدیر شهری با مداخلات گسترده عوامل ضدتوسعه مواجه است این اقدامی بود کاملا معقولانه که از یک مدیر مدبر آینده نگر و هشیار و هدفمند و متعهد و شجاع برمی آمد که اثر توسعه ای اش را کم کم در نحوه تعامل شهرداری با مردم و دولت و حاکمیت خواهیم دید. ایجاد نظام شهری دوراندیش که سبب ایجاد شهری آرام, زیبا کند که زندگی در آن برای شهروندان, مسافران و مراجعین به آن زندگی بهتر باشد باید نظام مدیرت شهری رشت بدنه ای پاسخگو به مدیر ارشد شهری, شفاف, پاسخگو به شهروندان, پاسخگو به نهادهای نظارتی باشد. تاثیر پاسخگویی و شفافیت با بالارفتن عملکرد پروسه ای سخت است که اگر در زمان ایجاد شود مجموعه شهر بسمت دموکراسی, توسعه متوازن مستمر پیش خواهد رفت.دکتر ثابت قدم ابتدای این مسیر را باید قدرتمند باز کند. در دموراتیک ترین ممالک دموکراسی و عملکرد عالی مستمر همزاد هم هستند و فضای باز سبب کاهش کارآیی نمیگردد.ثابت قدم مسیری که باز میکند شروعش قدرتمندانه و در ادامه تعدیل میشود

    1. نویسنده :سید داود نجار مبارکی

      در اصفهان دکتر صغاییان نژاد 13 سال کار کرد که سابقه کار در بیت رهبری را داشت در شکل نظام سیاسی ایران اعمال قدرت از بالا مهمترین عنصر کلیدی پیشبرد توسعه است کشور ایران دوره های مکرری از تسلط زورمندانه و سپس آشوب را در تاریخ خود سپری کرد و چنین فرهنگی ریشه کرده است که مدیری باید با اقتدار امور را پیش ببرد که ریشه های تاریخی در ایران باستان تا امروز دارد. تاثیر مدرنیسم هنوز تاثیر ماهوی بر این فرهنگ نگذاشته اما حتما تغییراتی در راه است. در مثال اصفهان دوره صغاییان نژاد تاثیر مهمی در تاریخ مدیریت شهری ایران بزعم من داشته است که با مزاحمت کم امر توسعه اصفهان را شتاب چشمگیری داد. اما فرهنگی سنتی و قوی و فرهنگی مدرن در اصفهان تلفیق شده است که شهروندان در امر مدیریت بسیار به کمک مدیر ارشد آمدند. نمیتوان تمام ظواهر شهر را وصل به شهردار کرد. نریختن زباله توسط شهروندان, نبود متکدیان, نبود دستفروشان و… در شهر امری ست فرهنگی. مسئله ای که شهردار جوان رشت هم بسیار به آن تاکید دارد. اگر به خ مطهری در شب بروید انگار وارد بازار محلی شده اید که بسیار صحنه زشتی ست و تبعات بدی بهمراه دارد که باید رفع شود.

    1. نویسنده :اسماعیل شعبانی طالمی

      احسنت و خدا قوت به شهردار قدرتمند،دلسوز،متخصص وپرتلاش رشت
      بعد از سالها مظلومیت رشت احساس بسیار خوبی دارم ، درود خدا بر تو پهلوان

    1. نویسنده :داود نقدی

      شهرذار عزیز موفق باشی و امیدوارم که شهرم به واسطه وجود مردان وزنان دلسوز ومیهن پرست به شهری توسعه یافته تبدیل گردد
      به امید موفقیت روز افزون برای همه دلسوزان شهرم رشت