شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-27

تبلیغات
کد خبر: 10848 |
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۷:۴۳ |
586 بازدید
6
4
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رشت پرس،دکتر محمدرضا زیبایی از مدرسین دانشگاه و کاندیدای احتمالی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه رشت در گفتگوی ویژه خبری در محل پایگاه اطلاع رسانی رشت پرس به سوالات مطروحه و ارائه نقطه نظرات خود پرداخت. در ادامه به مشروح گفتگوی هیات تحریریه پایگاه اطلاع رسانی رشت پرس و […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رشت پرس،دکتر محمدرضا زیبایی از مدرسین دانشگاه و کاندیدای احتمالی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه رشت در گفتگوی ویژه خبری در محل پایگاه اطلاع رسانی رشت پرس به سوالات مطروحه و ارائه نقطه نظرات خود پرداخت.

در ادامه به مشروح گفتگوی هیات تحریریه پایگاه اطلاع رسانی رشت پرس و میهمان ویژه خبری خواهیم پرداخت :

رشت پرس : لطفا معرفی اجمالی از خود و فعالیت های شخصی خود را برای مخاطبان داشته باشد؟

بنده محمدرضا زیبایی متولد سال 1358 در شهر رشت هستم . دکترای رشته ی برنامه ریزی شهری . به مدت 13 سال مدرس دانشگاه می باشم و در مقطعی مشاور آب و فاضلاب صومعه سرا ، مسئول طرح و برنامه ی آب و فاضلاب از سالهای 79 تا 82 در مجموعه ی آب و فاضلاب در شهرهای رشت و رودبار و انزلی بودم و همزمان در دانشگاه از سن 23 سالگی تدریس می کردم . هیات علمی دانشگاه پیام نور نیز در سابقه ی فعالیت های خود دارم . پس از این مقطع راهی تهران شدم و کارشناس حوزه ی ریاست رایزنی های فرهنگی بودم و پس از آن به مرکز گفتگوی ادیان رفتم و مشاور مرکز گفتگوی ادیان در تهران مشغول هستم .مشاور مطالعات استراتژیک در دانشگاه امام حسین (ع) در تهران و مدرس دانشگاه امام حسین (ع) در گیلان و همچنین به عنوان مدرس در دانشگاههای مختلف در کشور فعالیت داشته ام .

رشت پرس : با توجه به اینکه دو انتخابات مهم مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را در اسفند ماه امسال پیش رو داریم بفرمائید ویژگی های انتخاب یک نماینده از منظر شما چیست؟

مردم ما ملت فهیمی هستند و البته اقشاری از جامعه هستند که نیازمند روشنگری هستند تا بتوانند افراد اصلح را انتخاب کنند و با چشم باز رای دهند . این روشنگری بر عهده ی نخبگان علمی ، فرهنگی و آموزشی است و رسانه ها نیز نقش زیادی دارند . در برخی از کشورها نظیر هند که 70 درصد زیر خط فقر هستند مردم حاضر نیستند که رای خود را بفروشند در بعضی از عرصه ها این کشور حرف اول را می زند اساتید رشته ی کامپیوتر از این کشور در بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا مشغول به فعالیت هستند تمامی این زمینه ها باعث پیشرفت و توسعه خواهد بود .

یک نماینده مجلس نباید به گونه ای باشد که پس از ورود به مجلس به عرصه های علمی ورود کند . یک نماینده باید دارای سواد علمی و تخصص باشد . کشور ما یک کشور فرهنگی و دینی و مذهبی است اینکه در جایگاهی قرار بگیریم و توان و پتانسیل فعالیت در آن سمت را نداشته باشیم نوعی خیانت محسوب می شود . نوعی از خیانت این است که در سطح مدیرکلی ، فرمانداری ونماینده ی مجلس نباشیم و در آن جایگاه قرار گیریم . یکی از نقاط ضعف کشور ما همین مسایل است . باید ببینیم آیا لیاقت و شایستگی آن را داریم که در جایگاه مدیریتی و قانونگذاری قرار بگیریم . آیا می توانیم احقاق حقوق مردم را داشته باشیم ؟

انتظار ما از مردم این است که انتخاب اصلح داشته باشند ، نباید صرفا به شعارهای انتخاباتی توجه شود . عملکرد افراد بزرگترین ملاک فعالیت های اجرایی آنها خواهد بود . فعالیت بنده به عنوان یک مدرس دانشگاه می تواند ملاک عمل قرار گیرد . مردم باید بسنجند که آیا کسی که در عرصه ی انتخابات ورود می کند نیاز به این جایگاه دارد یا برای خدمت پا پیش گذاشته است ؟ ما مسلمان هستیم دین ما دین گذشت و توانایی و دانایی است و به ما کمک خواهد کرد . در عرصه های کنونی فکر برتر حرف اول را می زند . ایده های خوب باید پا بگیرد در کنار عقاید دینی و درست . باید بخش درمان به صورت رایگان شود . با اخذ صحیح مالیات می توانیم برنامه های خوبی را در بخش درمان لحاظ کنیم . دغدغه های مردم بسیار زیاد است و مردم نیز آگاه به امور هستند .تورم که حساب می شود بر اساس دهک های جامعه است بسیاری از مردم در زیر خط فقر قرار دارند و در فکر فراهم کردن مایحتاج روزمره خود هستند . هر نماینده و کاندیدایی که می خواهد ورود کند نباید از مردم استفاده ابزاری نماید .

رشت پرس : شناخت شما از حوزه ی انتخابیه شهرستان رشت چگونه است ؟

استان گیلان و شهرستان رشت بر سه اصل کشاورزی ، دامداری و گردشگری استوار است . در حال حاضر اگر به عنوان مثال بخواهیم مرکبات را به کشور روسیه صادر کنیم می توانیم سود سرشاری را بدست آوریم در حالیکه هنوز در این مبحث ناتوان هستیم . استان گیلان می تواند از طریق کشاورزی و صادرات آن درآمد خود را اخذ کند اما متاسفانه اینگونه نیست . صادرات محصولات کشاورزی نظیر برنج می تواند بسیاری از معضلات استان را حل کند و آنهم در صورتی است که کیفیت محصولات را ارتقاء بخشیم . اگر بخواهیم به صورت اصولی فعالیت کنیم مشکلات مرتفع خواهد شد . وظیفه ی نمایندگان قانونگذاری و نظارت بر اجرای مصوبات مجلس است . در زمانی که استانداری انتخاب می شود نماینده این حق را دارد که استاندار را مورد سوال قرار دهد . نماینده می تواند وزیر را زیر سوال ببرد .عدم مدیریت و برنامه ریزی در استان ما بزرگترین مشکل است . من ناقض زحمات مدیران زحمتکش و پر تلاش نیستم ولی باید حساسیت های خود را بیشتر کنیم . نظر بنده این است که باید این مسایل مورد توجه قرار گیرد . استان گیلان دارای جاذبه های گردشگری ، اقلیمی و تاریخی می باشد و اگر به این پتانسیل ها عنایت خاصی داشته باشیم مطمئنا می توانیم در جهت توسعه گام برداریم .

رشت پرس : نقش نمایندگان را در عملکرد شورا و شهرداری رشت چگونه ارزیابی می کنید ؟

نمایندگان شهرستان رشت در این خصوص بسیار ضعیف عمل کرده اند . نباید نمایندگان در عزل و نصب های مدیریت شهری دخالت داشته باشند باید در زمینه ی اعتباراتی که مورد نیاز شهر است ورود کنند . در خصوص اجرای پروژه ها نمایندگان باید از شهردار بخواهند که مطالعات انجام گرفته در مورد پروژه را ارایه دهد . اینگونه نیست که یک شبه پروژه ای اجرایی شود . برای احداث یک سد ، ماهها و سالها مطالعات آن مورد بررسی قرار می گیرد در مورد پروژه های شهری نیز همین گونه است تمامی مسائل نظیر بحث ترافیک و غیره بررسی شود . علاوه بر اینکه به دنبال توسعه ی پایدار در آینده هستیم باید حال را نیز در نظر بگیریم . نمایندگان مجلس نیز که حوزه ی شهر و روستا را در تحت نظارت خود دارند باید در این زمینه ها بیشتر دقت کنند . به عنوان مثال در خصوص پروژه ی پیاده راه سازی نمایندگان شهرستان رشت می توانستند در تعامل با اعضای شورای اسلامی شهرو شهردار خیلی زودتر از اجرایی شدن پروژه اقدام کنند .

رشت پرس : پیشنهادات شما برای خروج از رکود اقتصادی و اشتغال جوانان در شهرستان رشت چیست ؟

نخستین پیشنهاد من فاینانس است که می تواند داخلی و خارجی باشد . استان گیلان پتانسیل های بالقوه ای دارد . منطقه ی آزاد تجاری و اقتصادی بندر انزلی می تواند بسیاری از معضلات استان و شهرستان را حل کند .

رشت پرس : آیا منطقه ی آزاد بندر انزلی را فرصت میدانید و یا تهدید ؟

هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید . اگر عدم مدیریت صحیح داشته باشیم منطقه ی آزاد یک تهدید خواهد بود و اگر مدیریت درستی داشته باشیم به فرصت تبدیل می شود . مقام معظم رهبری توصیه های بسیار خوبی در زمینه ی خصوصی سازی و استفاده از فرصت های سرمایه گذاری داشته اند که اگر به آن فرمایشات عمل شود بسیاری از معضلات حل خواهد شد .

رشت پرس : مقایسه شما از دولت دکتر روحانی و دولت دکتر احمدی نژاد چیست ؟

بنده در جایگاهی نیستم که بخواهم در این خصوص ارزیابی داشته باشم اما در حد توان علمی خود به عنوان یک مدرس دانشگاه باید عرض کنم که چهار سال نخست دولت آقای احمدی نژاد در حد قابل قبولی مثبت بود اما ضعف هایی در تصمیم گیری های عجولانه وجود داشت و عموما استفاده از اشخاص بی تجربه و کم سن و سال برای سمت های مدیریتی که نیاز به تجربه و تخصص داشت صورت گرفت که جای تامل دارد . چهار سال دوم دولت احمدی نژاد ، مشکلات زیادی در زمینه ی اقتصادی و بازار ظهور کرد . صحبت های ایشان در برخی از مواقع علمی و در شان یک رییس جمهور نبود . دولت آقای روحانی نیز با یک سری از مشکلات روبرو است . دکتر روحانی به مردم قول دادند که پس از 100 روز بعضی از معضلات در کشور مرتفع شود و گشایش هایی صورت گیرد اما اینگونه نشد . در جامعه ملموس نیست و مردم متاسفانه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند .

زمانی که رهبر معظم انقلاب مصلحت نظام جمهوری اسلامی را در مذاکره دیدند پس نباید افرادی بیایند و فراتر از ایشان حرکت کنند همه ی ما سرباز انقلاب و نظام هستیم و باید در خط ولایت حرکت کنیم . با توجه به مذاکراتی که انجام شده باید تحولاتی در کشور حاصل شود . در زمینه ی اقتصادی با معضلات زیادی در کشور روبرو هستیم فقط بحث تورم نیست نقدینگی در جامعه بسیار پایین است .

رشت پرس : به عنوان کاندیدای احتمالی مجلس شورای اسلامی در حوزه ی انتخابیه ی شهرستان رشت ، آیا جریان خاص سیاسی از شما حمایت خواهد کرد ؟

بنده نه وابسته به جناح چپ هستم و نه جناح راست . با هر جناحی که بتواند برای پیشرفت و توسعه ی کشور گامی بردارد فعالیت خواهم کرد . همه ی ما فرزندان این نظام هستیم . هر دو گروه به اصل نظام و ولایت اعتقاد دارند پس می توان با هر دو گروه فعالیت کرد . باید اختلافات را کنار بگذاریم . معتقد هستم که باید پیرو ولایت باشم در سایر مسایل نیز باید تابع قانون و قانون اساسی باشیم .

رشت پرس :نظر شما در خصوص نظارت استصوابی شورای نگهبان چیست ؟

اینجانب نظارت شورای نگهبان را حقیقتا قبول دارم اگر اینگونه نباشد دچار مشکلات خواهیم شد . از سوی دیگر مردم آزاد هستند که به هر فردی که در چارچوب نظام حرکت کند رای دهند . شورای نگهبان بر اساس مستندات و گزارش هایی که ارایه می شود نظر می دهد . همه ی ما هم باید تابع قانون باشیم . وجب به وجب خاک این کشور از ثمره ی خون شهداست و ما در پیشگاه خدا و شهدا جوابگو هستیم . حساسیت شورای نگهبان هم به همین دلیل است . برخی از افراد نیز متاسفانه بی ایمانی را مرتکب می شوند و برای اشخاص پرونده سازی می کنند که به دست شورای نگهبان می رسد .

مطمئنا در زمینه ی نظارت شرایطی لحاظ می شود . باید پیرو نظام باشیم و آن مسایلی را که بزرگان و امام راحل (ره ) بنا گذاشتند را پیروی کنیم . رهبر معظم انقلاب نیز بارها به پیروی از قانون توصیه کرده اند .

رشت پرس : در صورت انتخاب شما از سوی مردم ، راه ارتباطی جنابعالی با مردم چگونه خواهد بود ؟

بنده در فکر تشکیل یک اتاق فکر 400 نفره هستم تا بتوانم در عرصه های مختلف از آنها نظر سنجی کرده و مشورت بخواهم . پیغمبر اکرم (ص) که دارای علم خدادادی بودند ازدیگران مشورت می گرفتند . باید در تمامی مسایل از وجود کارشناسان استفاده شود در تمامی علوم نمی توان صاحب نظر بود . در برخی از رشته ها باید همفکری کرد . اتاق فکر به عنوان یک چشم و ناظر در شهرستان خواهد بود . در طول چهار سال گذشته نیز این فعالیت ها را انجام داده ام چون در دوره قبل انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان رشت کاندیدا بودم و بیشتر از آن چیزی که تصور می کردم توانستم آرای مردم را جلب کنم . این مردم نشان دادند که صداقت در گفتار را دوست دارند . مردم ما مردم فهیم و فرهیخته ای هستند .

رشت پرس : ارتباط شما با نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهرستان رشت در طول این چهار سال گذشته حفظ شده است ؟

نمایندگان این تصور را دارند که اگر کاری به آنها ارجاع داده می شود به جهت ارتقای وضعیت خودمان برای کاندیداتوری دوره بعد نمایندگی مجلس است و به نوعی ما را رقیب حس می کردند به همین دلیل ارتباط بنده خیلی کمتر از قبل شد . اینجانب سعی می کنم که اگر در شرایط نمایندگی قرار گرفته چنین رفتاری نداشته باشم اگر زمانی فردی را ببینم که لایق تر از خودم باشد در کنار وی و یا زیر مجموعه او کار کنم و معتقد هستم این روش ، روشی بسیجی گونه است .

رشت پرس : از کاندیدای خاصی حمایت خواهید کرد ؟

خیر . به صورت کلی آگاهی رسانی خواهم کرد .

رشت پرس : آیا ائتلاف خاصی مد نظر دارید ؟

هنوز در این زمینه فکری ندارم .

رشت پرس : نظر شما در خصوص فتنه ی 88 و رفع حصر سران فتنه چیست ؟

باید با سران فتنه برخورد شود چون عده ای از مردم با عملکرد آنان متحمل ضرر شدند . آنان سعی داشتند که شکافی در بین کشور ایجاد کنند و انقلاب مخملی راه بیاندازند . آنها افراد کوچکی نبودند و آگاهانه در این زمینه گام برداشتند . در عرصه انتخابات مشکلی وجود نداشت آنان منتخب شورای نگهبان بودند و هر کسی می توانست آزادانه رای دهد . اما اتفاقاتی که پس از انتخابات روی داد کشور را تحت تاثیر قرار داد . بنده عقیده دارم که باید با سران فتنه برخورد شود .

رشت پرس : شعار انتخاباتی جنابعالی چه خواهد بود ؟

ولایت ، نظارت ، عدالت . در دوره ی قبل نیز این شعار شعار بنده بود .

و اما کلام پایانی شما …

از جنابعالی و هیات تحریریه پایگاه اطلاع رسانی رشت پرس بابت وقتی که در اختیار بنده قرار داده اید تشکر میکنم و قدردان زحماتی که رسانه ها در زمینه ی اطلاع رسانی به مردم متحمل می شوند هستم .

انتهای پیام/083458

 

لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار رشت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 6
    1. نویسنده :Reza Mousavi

      همواره وجود چنین افکار مثبت و قابل انعطافی در تمامی جوامع باعث بروز موفقیت های چشمگیر می شود… نه تنها برای جناب دکتر زیبایی، بلکه برای تمامی عزیزانی که با چنین روحیه، افکار و رویکردی گام برمي دارند آرزوی موفقیت داریم… موفق و پیروز باشید.

    1. نویسنده :بردیا شکیب

      با سلام. ایشون چند صباحی رئیس هیت کونگ فر رشت بودن در این اواخر . علل عزل ایشون چی بود؟

    1. نویسنده :محمد رشتی

      با سلام
      بنده شناخت دورادور از جناب دکتر دارم و باتوجه به کارهای خیری که برای چندین نفر از اطرافیانم انجام دادن ایشون رو انسانی بسیار کاربلد و توانا میدانم و امیدوارم در انتخابات مجلس به پیروزی برسند چون شهر ما و استان ما به انسانهای لایقی مثل ایشون نیاز مبرم دارند تا از این وضعیت نابسامان خارج شود و نفسی تازه بگیرد.

    1. نویسنده :حمید

      از سخنانشون لذت بردم اگر بره مجلس و بذارن کاراشو عملی کنه عالی میشه

    1. نویسنده :علی از رشت

      یه جوان با قدرت بره مجلس بهتره تا یه بازنشسته از کار افتاده

    1. نویسنده :زهرا

      نظراتشون عالی بود، امیدوارم که رای بیارن