شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-27

تبلیغات
کد خبر: 6744 |
تاریخ انتشار : ۲۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴ |
157 بازدید
5
4
ارسال به دوستان
پ

اختصاصی/ هیات تحریریه پایگاه اطلاع رسانی رشت پرس میهمان ویژه ای را در جمع خود پذیرا شد . سید کاظم دلخوش اباتری نماینده ی اسبق مردم شهرستان صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی ویژه به سوالات هیات تحریریه رشت پرس پاسخ گفتند که در ادامه می خوانید : بسم الله الرحمن الرحیم . […]

اختصاصی/ هیات تحریریه پایگاه اطلاع رسانی رشت پرس میهمان ویژه ای را در جمع خود پذیرا شد . سید کاظم دلخوش اباتری نماینده ی اسبق مردم شهرستان صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی ویژه به سوالات هیات تحریریه رشت پرس پاسخ گفتند که در ادامه می خوانید :

بسم الله الرحمن الرحیم . از پایگاه خبری رشت پرس به خاطر وقتی که در اختیار بنده قرار دادید تشکر می کنم . اینجانب سید کاظم دلخوش اباتری نماینده ی اسبق دو دوره ی مجلس شورای اسلامی از شهرستان صومعه سرا هستم . دانشجوی دکترای مدیریت راهبردی و کارشناسی ارشد بنده نیز در رشته ی مهندسی اقتصاد است . 33 سال سابقه ی کار در نهادها و مختلف اعم ازدستگاههای حمایتی ، امدادی ، تجاری ، وزارت کشور و مجلس را داشته ام . در مجلس هشتم ، اینجانب یک سال و اندی معاون نظارت بر بیمه ی مرکزی کشور بودم ، پس از آن به عنوان مشاور اقتصادی در امور هدفمندی یارانه ها و ارتباط با صندوق توسعه ی ملی مجلس بودم . هیات امنای تامین اجتماعی کشور ، مشاور آقای لاریجانی در بررسی نقش مصوبات دولت ، مشاور وزیر صنعت و معدن و تجارت ، و در دو دوره ی نمایندگی در مجلس به عنوان نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و مخبر کمیسیون فعالیت داشتم .

در کمیسیون های ویژه ای در مجلس که بعد از انقلاب تشکیل شد در چهار کمیسیون جزء هیات رییسه بوده و شش فراکسیون در مجلس را نیز ، بنده مسوولیت آن را بر عهده داشتم . سمت هایی که بیان کردم شغل نیست بلکه ظرفیت هایی است که بتوانیم به سبب آنها توان خود را ارتقاء بخشیم و بتوانیم در بخش هایی نظیر گمرک ، تعاون ، مدیریت بحران و … مدیریت کنیم .

اینجانب در صحن علنی مجلس 1892 دفاعیه داشتم و شاید بیشترین آمار دفاعیه در آن دوران متعلق به بنده باشد .بیشتر مصوباتی که از طریق ما به رای گذاشته شد ، رای لازم را اخذ کرد در هدفمندی یارانه ها سخنگوی آن لایحه بنده بودم و از مصوبات کمیسیون ویژه دفاع می کردم . طرح استانی شدن کرج ، منطقه آزاد ماکو و جلفا که دفاعیات این طرح ها را داشتم منجر به رای شد .

اعتقاد من بر این است که باید نگاه و دید مردم را شناخت و از آن دیدگاهها در مجلس با جدیت و گاهی نیز نرمش دفاع کرد . بنده تمام تلاشم بر این بود که نگذارم حق مردم گیلان تضییع شود . متاسفانه در حال حاضر یکی از دغدغه های ما این است که برای مردم گیلان ، جای چنین بحث هایی خالی است ، مردم گیلان مردم فهیمی هستند و شان آنها بالاتر از اینهاست . این مردم باید رشد کنند اما متاسفانه ما در استان غریبه نواز هستیم و اجازه ی رشد و پیشرفت به هم استانی های خود نمی دهیم .

رشت پرس : ارزیابی شما از عملکرد مجلس نهم چگونه است؟

اعتقادم بر این است که مجلس ما مجلس پویایی نیست . چون زمانی یک مجلس پویا است که نوع نگاه به آن قوه و دیدگاه و انتخاب مردم نیز کارشناسانه باشد . وقتی از جاهای مختلف با دیدگاههای متفاوت بر اساس مسایل محلی و غیره افراد انتخاب می شوند و پا به صحن مجلس می گذارند باید چنین توقعی هم باشد که درصد کارشناسی در مجلس پایین تر بیاید . البته مجلس عصاره ی فضایل ملت است . یکی از مسایلی که برای بحث استانی شدن انتخاب مد نظر بود همین قضیه است که مردم افراد خبره و کارشناس را برای جایگاه نمایندگی مجلس انتخاب کنند . تا زمانی که نوع انتخاب ما به صورت بومی و محلی باشد نباید انتظار داشته باشیم که مجلس آن کارآیی لازم را داشته باشد .

یکی از ضعف های مجلس این است که بیشتر قانون نوشته می شود و کمتر عمل می گردد . اصولا اگر چند نماینده جمع شوند می توانند طرحی بیاورد و یا دولت می تواند لوایحی را به مجلس بیاورد اما این طرحها و لوایح شاید در همان زمان خاص خود رای را داشته باشند و شاید با مطالعه ی دقیقتر خیلی از اینها زاید باشند . نباید انکار کرد که وظیفه ی مجلس قانونگذاری و نظارت است و چون این دو مقوله وجود دارد مردم باید دقت کنند و افراد را به درستی انتخاب کنند . یکی از ضعف های امروز ما در مجلس که خود مجلسی ها نیز به آن اعتراف می کنند این است که وقتی 80 درصد مجلس دستخوش تغییرات قرار می گیرد ، وقتی کسانی در مجلس ورود می کنند که با بحث های روز کشور و دنیا بیگانه هستند و اطلاعات آنها ضعیف است و یا خودشان را وقف مردم نمی کنند ، باید مردم تشخیص دهند . این ضعف ، ضعفی است که مردم باید پوشش دهند .

در بحث انرژی هسته ای ، مجلس یک حق و حقوقی دارد و آن حق و حقوق نظارت ، و کنترل است و قطعا فیلترهایی نیز وجود دارد . فیلتری نظیر شورای محترم نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام که خلاف شرع و قانون اساسی بودن را تشخیص می دهند و اعلام می کنند .

در بخش هسته ای مجلس دغدغه هایی دارد همانگونه که مقام معظم رهبری دغدغه هایی داشتند ما باید توجه کنیم به دغدغه های رهبری . اینکه چقدر به تاریخ بین الملل آشنایی داریم خیلی مهم است . باید کارشناسانه و واقع بینانه سخن بگوییم . بنده نه به تندروهای چپ اعتقاد دارم و نه به تندروهای راست . افراطی گری را نمی پذیرم . مقام معظم رهبری نیز فرمودند که چپ و راست دو بال یک پرنده هستند .

اگر منصفانه و بدور از نگاه بدبینانه نظر کنیم آنچه برای مردم صلاح است باید اتفاق بیافتد . آنچه که صلاح مردم بود از زبان رهبری بیان شد . ایشان از دولت حمایتی داشتند و در روزهای آتی نیز نظراتشان را عنوان می کنند . نظرات مقام معظم رهبری برای ما خیلی اهمیت دارد چون نظرات موافق و مخالف را گوش فرا می دهند و توجه دارند و دنبال این قضیه هستند که حقوق ملت ضایع نشود .

آن چیزی که در زمینه ی هسته ای اتفاق افتاده به نظر بنده ، مدیریت بسیار خوب رهبری بوده است ، چون مقام معظم رهبری دید وسیعی به مسایل دارند و آینده نگر هستند .

کشور ایران نمی تواند تمامی مراکز نظامی خود را در اختیار کشورهای دیگر برای بازدید قرار دهد . پس در چارچوب بحث هسته ای این قضایا پیگیری شد . با تلاش ریاست جمهوری و تیم مذاکره کننده در این جهت حرکت کردیم که بخشی از تولیدات هسته ای را توقف دهیم ، مقام معظم رهبری نیز بارها اعلام کردند که ما شرعا به دنبال ساخت بمب هسته ای نیستیم پس فتوای ایشان قابل تعمق است .

تلاش تیم مذاکره کننده بسیار خوب بود و باید آن را حفظ کرد . هنوز آن توافق نامه کامل نشده است .دیدگاهی را اوباما و سایرین اعلام کردند که پول های بلوکه شده ی ایران به صورت تدریجی برگردانده خواهد شد اگر این پولها تدریجی بازگردانده شود توافق نامه از ارزش خود می افتد . وقتی فعالیت تعداد زیادی از سانتریفوژها توسط ایران کاهش یافته و بازدید هایی نیز از سوی آژانس برای صحت این امر صورت گرفته است ، پس ملت ایران نباید این بازی ها را بپذیرد . ملت ایران تا کنون به خوبی ایستادگی کرده است .

بنده به توان آقای ظریف اعتقاد دارم . بعضی ها در دولت های مختلف توانمندی انجام امور را ندارند . مردم به دنبال رفاه و آسایش هستند  . باید به فکر اقتصاد و زندگی مردم باشیم . در این بخش ، نظر بنده این است که هیات مذاکره کننده واقعا زحمت کشیدند و باید تاریخ بین الملل را نیز بدانیم . یکی از نکات مثبت آقای ظریف تسلط به زبان بود چون تاریخ نشان داده است که هر زمان کشور آمریکا قولی به ملت ایران داد به قول خود عمل نکرد مثل قضیه ی لانه ی جاسوسی ، که آمریکا قول داده بود در ازای آزادی گروگانهای لانه ی جاسوسی ، اموال بلوکه شده را پس بدهد . پس از آن در زمان آقای هاشمی رفسنجانی ، بحث اسرای آمریکا در لبنان مطرح شد که ایران نقش میانجی را در آزادی اسرای آمریکا داشت ولی باز هم ایران به پول خود نرسید .

اگر بحث هسته ای منجر به این امر شود که ما به اموال خود برسیم ، کشور نفسی خواهد کشید که البته آن هم مراحلی دارد .

اگر 120 میلیارد دلار به صورت یکجا داده شود می تواند مشکلات کشور را برای چندین سال در بخش تملک دارایی های سرمایه ای ، عمرانی ، بخش هزینه ای حقوق و دستمزد حل کند . باعث رونق تولید شود . فرض بگیرید که این 120 میلیارد دلار به کشور ما برگردانده شد پس از آن کار دولت آغاز می شود و باید به درستی از این پول بهره گیری کرد .

از هم اکنون دستگاههای اقتصادی باید برای کشور و مردم برنامه ریزی کنند . بخشی از این پول باید درتولید صرف شود . تولید است که اشتغال را به وجود می آورد . اصل 44 در خصوص سرمایه گذاری بخش خصوصی موجود است اما تولید کنندگان ما پولی ندارند ، هزینه ی تولید آنها چند برابر شده است ، به خاطر شرایط مالی ، بسیاری از تولید کنندگان کارشان به زندان کشیده شده است در حالیکه انسانهای شریفی هستند . تولید کننده برای خدمت به کشور قدم به جلو گذاشته ، اما نتوانسته است آن تسهیلاتی را که قانون برایش مصوب کرده را از بانک ها دریافت کند و دچار بحران شده است . اگر می خواهیم مشکل اشتغال ، بازرگانی ، تجارت و اقتصاد ما حل شود در وهله ی اول دولت باید این پول را بر روی تولید کنندگان سرمایه گذاری کند .

ما در استان گیلان 16 درصد بیکاری داریم ، جوان هایی که باسواد اما بیکار هستند . برخلاف استانهای دیگر که بیکاران آنها غالبا بی سواد هستند . بنده به عنوان یک آدم اقتصادی عرض می کنم ، شاید بعضی ها فکر کنند و خوشحال باشند که از این به بعد دولت قیمت اجناس را کاهش می دهد ، این فکر ، فکر بیهوده ای است چون اصلا امکان پذیر نیست . تمام دنیا به عنوان یک دهکده ی جهانی با هم ارتباط اقتصادی دارند . اگر در کشورهای دیگر نوعی ثبات از نظر اقتصادی حاکم است به این دلیل می باشد که هزینه ها و درآمد ها با هم همخوانی دارد . دولت باید درآمدهای مردم را بالا ببرد . مشکل دوم ما در کشور این است که کسانی که تمکن مالی داشتند به دنبال انباشت سرمایه رفته اند و این به مردم ضرر زده است .

باید بعد از پیروزی انقلاب از تعداد فقرا و ثروتمندان کم می شد و به تعداد قشر متوسط اضافه می گردید . در حالیکه افرادی یک شبه ثروتمند شدند و فقرا نیز افزایش یافتند این قضیه اقتصادی نیست . دولت باید تلاش کند که طوری درآمد های مردم را بالا ببرد که با هزینه های آنان همخوانی داشته باشد . همچنین دولت باید نوع پرداخت یارانه به مردم را تغییر دهد چون این شیوه بی احترامی به مردم است . دو راه دولت می تواند پیش بگیرد ، راه اول اینکه دولت مقدار مصرف انرژی مردم را محاسبه کند به طوری که نقدینگی افزایش نیابد و راه دوم این است که دولت برای مردم حقوق ثابتی در نظر بگیرد به مانند برخی از کشورها . هزینه ها برابر هزینه های جهانی و درآمد ها نیز برابر درآمد های جهانی شود .البته یک مشکلی در کشوروجود دارد و آن نوع مصرف مردم است که متفاوت با سایر کشورها می باشد و اسراف به چشم می خورد .

مقام معظم رهبری در خصوص چشم انداز 20 ساله ی کشور اعلام کردند که تا افق 1404 ، سهم ما در نفت باید صفر شود . در 20 سال باید سالانه 5 درصد از سهم نفت کم می شد ، آیا تا کنون انجام شده است ؟ وابستگی ما به تولید و اقتصاد در بخش های مختلف باید بیشتر شود . در آن بخش ها باید فعالیت بیشتری انجام می گرفت که ضعیف عمل شده است . فکر نکنیم وقتی قیمت نفت بالا می رود وضع کشور بهتر خواهد شد . اگر نفت را شما بشکه ای 150 دلار بفروشید ، باید 500 قلم جنس فرآوری شده را گرانتر وارد کشور کنید . نفت برای کشورهایی که این نعمت را دارند سرمایه نیست . جز ضرر و خسران چیزی نیست .

دولت باید در بخش هایی سرمایه گذاری کند که کاهش وابستگی به نفت را داشته باشد و دولت باید دنبال ساماندهی بازار کشور باشد . بازار آشفته است هر روز یک قیمت برای اجناس معین می شود . نهادهای اجرایی باید مجاب شوند که حقوق مردم را تضییع نکنند. هیچ دستگاههایی حق ندارد قیمت اجناس را هر جور که دلخواهش است افزایش دهد .

مجلس نیز باید تابع سخنان رهبری باشد .در مجلس برخی افراد هستند که تندروی هایی دارند . این تندروی ها به عقیده ی من پیش افتادن از رهبری است و آنهایی که بخواهند از رهبری پیش بیافتند به درد ممکلت نمی خورند .

رشت پرس : جنابعالی با مسایل اقتصادی آشنایی دارید و با توجه به نظارت شما در مجلس هفتم و هشتم بر امور اقتصادی ، ارتباط جنابعالی با آقای خاوری مدیر عامل اسبق بانک ملی ایران چگونه بوده است ؟

طبیعی است که در یک کشور 70 میلیونی ، جرم و جنایت وجود داشته باشد . ریشه ی بسیاری از جرایم پس از بررسی به خانواده بر می گردد. هیچ مملکتی نیست که چنین مشکلاتی در آن نباشد . آقای خاوری مدیر عامل بانک ملی جمهوری اسلامی ایران بود کا اینکه دیگرانی قبل از ایشان نیز بودند و در هر دولتی چنین افرادی هستند . خواهش بنده از دستگاههای اطلاعاتی ، امنیتی این است که به سابقه ی افراد بیشتر توجه شود . متاسفانه ضعف قانون اینگونه بوده که دستگاههای اطلاعاتی فقط نظر دهند و آقایان معمولا خود انتخاب می کنند . به عنوان مثال در یک استان ، استاندار از اداره ی اطلاعات در مورد فردی که می خواهد به عنوان مدیر برگزیند ، نظر می خواهد ولی در نهایت استاندار ممکن است که آن فرد را در هر صورت انتخاب کند .

دیدگاه من این است که باید مدیریت را آموزش دهیم . تا زمانی که فرد بر سر کار نیاید و کار اجرایی به آن آموزش داده نشود نمی توان به توانمندی افراد پی برد .

در خصوص ورود مجلس به چنین مسایلی باید عنوان کنم که در مجلس فعالیت ها در حوزه ی طرحها و لوایح به قدری زیاد است که وقتی برای اینگونه کارهای ریز وجود ندارد. از طرف دیگری قوه قضاییه در کشور وجود دارد و آنها وظیفه دارند که کنترل و نظارت کنند . در کشور ما متاسفانه ، خوب و بد با هم قاطی شده است . اگر کسی مورد اتهام قرار می گیرد ، این قضیه به دیگران نیز سرایت می کند . در انتخابات دوره ی قبل ، صحبت های عنوان شد از طرف برخی افراد که کاندیدای نمایندگی بودند و آن این بود که بیان کردند اینجانب در اختلاس 3000 میلیاردی دست داشته ام . بنده این موضوع را پیگیری کردم وحکم قضایی آن فرد را نیز در مورد حرفی که زده بود گرفتم . افرادی نیز در پروسه ی انتخابات با شنیدن چنین حرفهایی اطمینان خود را از دست می دهند . باید برای اشخاص در جامعه ملاک و معیاری وجود داشته باشد بهترین ملاک و معیار دستگاههای اطلاعاتی هستند که دولت و قانون گذار امکانات را به این نهادها بدهد که نظراتشان در انتصاب ها اعمال شود و آموزش نیز در مرحله ی دوم است .

بنده نمی دانم که آقای خاوری فرد خوب یا بدی است . ایشان مدیر عامل بانک ملی بود و اینجانب نیز ایشان را انتخاب نکرده بودم . آقای خاوری در آن سمت فعالیت داشتند و در طول روز تمامی نمایندگان به نوعی مکاتباتی با ایشان در زمینه ی روند کارها داشتند . آقای رحیمی معاون اول ریاست جمهوری بودند! . بعضی از برخوردها در کشور پسندیده نیست . برخی از سایت ها هستند که سخن بیهوده می نویسند .برخی از اشخاص هستند که مریض روانی اند و فقط می خواهند به نوعی افراد را به هم مرتبط کنند . باید جلوی تخریب ها گرفته شود .

 

رشت پرس : مجمعی تحت عنوان مجمع ادوار نمایندگان گیلان به همت جنابعالی و آقای دکتر نوبخت تشکیل شد و تمامی فعالیت ها به جز فعالیت های سیاسی را تحت پوشش خود داشت ، ماهیت عملکرد این مجمع چه بود ؟

از زمانی که آقای نوبخت مشغول به کار شدند ، تمامی سخن ما این بود که دوستان در گیلان باید ساماندهی شوند . در گیلان نیروهایی مستعدی داریم که می توانند در کشور حرفهایی برای گفتن داشته باشند . نیروهایی داریم که از استان نیستند ولی به اندازه یک پرسنل ساده ی یک اداره توان ندارند . کاری به خط و جناح ندارم . باید نمایندگان مجلس کمک کنند و این افراد را شناسایی و معرفی کنند . بنده در دوره ی نمایندگی خود چنین فعالیت هایی را انجام داده ام . ما سه مجمع داریم : 1- مجمع توسعه ی گیلان که آقای حائری و دوستان ایشان ایجاد کرده بودند 2- مجمع مشورتی مدیریتی که ما ایجاد کردیم .3 – مجمع نمایندگان ادوار که آن را نیز ما نمایندگان نظیر آقایان حق شناس ، شجاع ، ملک اخلاق و دوستان دیگر تشکیل دادیم . جلساتی تشکیل دادیم و نمایندگان ادوار را نیز ساماندهی کردیم تا جایی رسیدیم که مشاهده کردیم که این نمایندگان در جایگاه خودشان خوبند ولی در کنار یکدیگر نمی توانند به هم اتصال داشته باشند .

شورای سیاست گذاری برای این مجامع تشکیل دادیم و برای آن نیز اساسنامه و آیین نامه نوشتیم . باید این مجامع تقویت شوند ، صرف برگزاری جلسات تاثیری ندارد . مصوباتی نیز داشتیم که چگونه برخی از افراد مجمع ارتقاء پیدا کنند ، سطح و حدود اختیارات مشخص شده بود . اینکه چگونه باید فعالیت های عمرانی پیگیری شود ، چطور به مسوولین کشور تذکر داده شود ، بنده معتقد هستم که ما نتوانستیم موفق شویم . با یک گل بهار نخواهد شد . هر چقدر هم که پیگیری کنید مشکل حل نخواهد شد . نتیجه گیری که باید از برگزاری جلسات باشد و حاصل نشود خود به خود شما از ادامه ی روند کار سرد خواهیم شد . در حال حاضر نیز که بنده در دولت نیستم از آقای نوبخت می خواهم که دست نیروهای گیلان را بگیرند ، ایشان جایگاه خوبی در دولت دارند و نباید این فرصت برای استان از دست رود . نیروهای استان این شایستگی و توان را دارند در گروهای چپ و راست نیروهای توانمندی داریم . استدعای من از آقای نوبخت این است که به این سخنان عمل کنند .

امروز در دولت جای افرادی از گیلان در بخش های مختلف خالی است شاید نقد بنده تلخ باشد ولی اینجانب دلسوزانه می گویم . الان هم می گویم . هرگز به این فکر نکردم که فرد در استان با چه تفکر سیاسی است به نظر من گیلانی باید رشد کند و بارها این را عنوان کرده ام . اگر این فرصت از دست برود آقای نوبخت نیز نگران خواهند شد و آسیب خواهند دید . ما نمی خواهیم ایشان آسیب ببینند و در شرایطی که کار می کنند خود را خسته کنند . یک تنه کار کردن با تقسیم کار کردن متفاوت است . می توانید کار را جوری تقسیم و مدیریت کنید که همکاران نیز نقشی داشته باشند . بنده همیشه نقد های خود را با صراحت در مورد اشخاص ، وزرا و ریاست مجلس در همان دوره ی نمایندگی بیان کرده ام . در هیچ شرایطی حرف در گلوی بنده گیر نکرده است . اگر تذکری می دهم اعتقادم بر این است که گیلانی ها توانش را دارند .

برخی از افراد کوته فکر به عنوان مثال اینگونه بیان می کنند که من دلخوش در هر دولتی هستم ، مگر بنده باید چپ تندرو و یا راست تندور باشم که در مقطعی حقوق مردم را ضایع کنم تا فرد خوبی باشم ؟ درب اطاق بنده به روی همه باز است . به نظر شما این خلاف شرع و قانون و عرف است ؟ برخی تفکرات بسته دارند .

اینجانب مخالفت هایی با آقای رسایی نیز داشتم . بنده به دوستان جبهه ی پایداری اگر چه که برای آنها احترام قائلم اما تفکرات آنان را قبول ندارم چون تصور می کنم تصورات آنان جلوتر از تفکرات رهبری است و این امر خطرناک است .

رشت پرس : ارزیابی شما از تعداد تغییرات کرسی نمایندگان حاضر در مجلس دهم چیست ؟

در این دوره ارزیابی بنده این است که در حدود 215 کرسی تغییر خواهد کرد . قاعده ی کار این است اصولا در هر دوره 82 درصد تغییرات داریم .

رشت پرس : در دوران نمایندگی جنابعالی سفری به نیویورک داشتید در خصوص شرکت دراجلاس صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و دیداری را نیز با نمایندگان کنگره داشتید در این زمینه توضیحاتی ارایه دهید .

بنده سفری داشتم به همراه آقای مصباحی نماینده مجلس تهران و آقای تابش . ما یازده روز برای شرکت در اجلاس صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و بانک توسعه ی اسلامی در آمریکا و واشنگتن بودیم . از کنگره نیز بازدید کردیم . صحبت ها و مذاکرات و سخنرانی هایی در چند دانشگاه صورت گرفت . بخشی ازاعتبار مربوط به ساماندهی فاضلاب شهرهای پنج شهرستان ، صومعه سرا ، آستانه اشرفیه ، لاهیجان ، لنگرود و رودسر را گرفتیم . مصوب آن 5 شهرستان در دولت را در کمیسیون اقتصاد گرفته بودیم . از کنگره نیز بازدیدی داشتیم . صحبت های آنان را گوش کردیم و نظرات خود را نیز بیان نمودیم .

رشت پرس : دلایل حضور جنابعالی در ضیافت افطار برخی از نماینگان مجلس و عدم حضور در جای دیگر بر چه اساسی بوده است ؟

بنده به دوستان نماینده علاقمند هستم البته نقد هایی نیز به عملکرد آنان دارم و یکی از نقد های نیز همان بود که در خصوص بهره گیری از توانمندی های نیروهای گیلان عنوان کردم . با همه ی دوستان نماینده رفاقت و ارتباط دارم . اینجانب با فرد مخالف خود نیز رفاقت دارم . هر کدام از دوستان اگر دعوت کنند ما دعوت آنان را لبیک خواهیم گفت . قطعا اگر فرصتی داشته باشم و دعوتی صورت بگیرد بنده حضور خواهم یافت .

رشت پرس : نظر جنابعالی در زمینه ی آماری که از سوی دولت در زمینه ی بهبود فضای کسب و کار ، تورم و اشتغال ارئه شده است علی الخصوص در استان گیلان چیست ؟

من اعتقاد دارم که حق مردم گیلان بیش از اینهاست . حق مردم گیلان احقاق نشده است این آمار را تایید نمی کنم . بیشترین بیکاری در سطح کشور را در استان داریم . بنده 33 سال کار سیاسی و اجرایی داشته ام ، نماینده ی مجلس بوده ام ، یکی از استانهایی که بیشترین بیکاری را در کشور دارد گیلان است علی رغم تمامی پتانسیل هایی که داریم . ما در حال حاضر می توانیم طرح سالم سازی از دریا را مدیریت کنیم برای اشتغالزایی بیشتر.

می توانیم سرمایه گذارانی را در همین زمینه جذب کنیم برای ساماندهی طرح های ساحلی تحت یک مدیریت واحد که امکانات رفاهی و تفریحی برای مردم ایجاد شود و مشکل بیکاری نیز به این ترتیب به میزان زیادی مرتفع خواهد شد .

طرح تله کابین داخل تالاب انزلی و کمربندی دور تالاب انزلی اینها مواردی بود که در دوره نمایندگی پیگیر بودیم . 90 میلیارد تومان اعتبار برای لایروبی ورسوب زدایی تالاب انزلی در دولت قبل گرفتیم که مرحله به مرحله کار می شد که البته آن اعتبار در بین دستگاههای مختلف تقسیم شد و هدررفت نیز دارد . اگر این طرح ها اجرا شود خود به خود اشتغالزایی در زمینه ی گردشگری بوجود خواهد آمد . باید استاندار محترم بیشتر حمایت شوند .

رشت پرس : در صورت کاندید شدن برای انتخابات چه برنامه هایی را برای حوزه ی انتخابیه خود در دوره آتی مجلس دارید ؟

بنده خواهشی از مردم گیلان دارم . چهره های خدمت گذار خود را بشناسند . اجازه ی تخریب کاندید ها را به افراد ندهند . مردم نگاه نکنند کجا شهر من است اگر هر جا تشخیص می دهند که فرد توانمندی وجود دارد به وی رای دهند . امروز دنیا دنیای ارتباطات است ، مردم می توانند به راحتی تشخیص دهند که چه فردی می تواند موثر باشد . نمایندگان قسم خورده اند که حرف مردم را بیان کنند و از حقوق آنان دفاع کنند . اینگونه نیست که همه ی ما ایده آل هستیم ، خیر هر فردی نقاط ضعف و قوتی دارد . خواهش ما از مردم این است که در انتخاب خود دقت کنند ، لحظه ای فکر نکنند . برخی از افراد می خواهند در انتخابات با پول مردم را بخرند . با پول تا چه زمانی می توان خوش بود . برای منفعت کوتاه مدت آیا می توان چند سال عمر خود را هدر داد ؟ مردم ما مردم فهیمی هستند و کسانی نیز که افراد صادق را می شناسند باید حمایت کنند .

در بخش اشتغال و گردشگری باید فعالیت های بیشتری انجام دهیم . در زمینه ی پروژه های ملی در استان و بودجه ی آنان باید پیگیری های بیشتری انجام شود . بنده در دوره نمایندگی خود در تلاش بودم که امکانات زیر بنایی نظیر گازرسانی به روستا ها در شهرستان صومعه سرا انجام شود .در شهر صومعه سرا به اندازه ی 60 سال فعالیت انجام داده ام . با پیگیری های اینجانب 25 سالن ورزشی در این شهرستان ایجاد شد که البته در مورد 9 سالن ورزشی ، آقایان هنوز به دنبال کد اعتباری آن هستند .

رشت پرس : جنابعالی اصولگرا هستید یا اصلاح طلب ؟

بنده به برخی از تعاریف اصولگرایی و اصلاح طلبی اعتقاد ندارم . من به رهبری معتقدم و خط قرمز ما خط قرمز رهبری است . اعتقاد دارم که با دولت های مختلفی که منتخب مردم هستند باید کار کردم . خودم به عنوان یک اصولگرایی که معتقدم باید درب اتاقم به روی همه مردم باز باشم . تا کنون تحت عنوان مسایل سیاسی درب اتاقم به روی کسی بسته نشده است . این تفکر ذهنی من است . اعتقاد دارم که نباید حق مردم را به خاطر دیدگاهشان ضایع کنم ، به همین دلیل با تندروی مخالف هستم چه تندروی چپ باشد و چه تندوری راست . در زمانی که اصولگرا حاکم بود و بنده نیز نماینده بودم از خیلی از دوستان چپ حمایت کردم چون معتقد بودم حق قانونی آنان است . طبق ماده 27 وماده ی 17 آیین نامه ی داخلی مجلس قسم خورده ام تا از حقوق مردم پاسداری کنم ، حقوق مردم حقوق سیاسی نیست . مواضع سیاسی جای خودش قرار دارد . کسی بخواهد به نظام ورهبری توهین کند ما در جلوی آن خواهیم ایستاد ولی وقتی کسی مشکلی داشته باشد باید آنرا مرتفع کنیم .

و اما سخن پایانی شما ….

من اعتقاد دارم یکی از مظلومترین بخش ها در جامعه اصحاب رسانه هستند چه در بخش مطبوعات و سایت های مجازی و چه در صدا و سیما . چون افراد باشخصیتی در این حرفه مشغولند ولی از نظر مالی جزء ضعیف ترین قشر هستند . به نظر من باید به این بخش از طرف مجلس توجه شود . البته نیاز به ساماندهی در بخش رسانه وجود دارد باید سره از ناسره مشخص شود . اشخاصی که سالم وصادق هستند و به فکر پیشرفت مملکت از هر دیدگاهی هستند باید معلوم گردند . مشکلات کارکنان این بخش ها از نظر حقوق باید لحاظ شود . همانطور که در زمینه ی پرسنل شوراها و دهیاری ها از نظراستخدامی پیگیری هایی انجام خواهد شد در خصوص خبرنگاران و وضعیت استخدامی آنان نیزباید پیگیری هایی انجام شود . به نظر بنده باید این مسایل را در قالب طرح به مجلس برد و مجوز استخدام این عزیزان در نهادهای دولتی و بخش خصوصی در صورت حمایت دولت صادر کرد .

در پایان از مدیر مسئول و هیات تحریریه پایگاه اطلاع رسانی رشت پرس که در جهت انعکاس صحیح اخبار و در چارچوب قاونی اقدامات خود را دنبال می کنند تقدیر و تشکر می کنم .

انتهای پیام/083458

لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار رشت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 5
    1. نویسنده :صومعه سرایی

      با سلام
      جناب دلخوش در جایی بیان کردند که افرادی با پول میخواهند رای مردم را بخرند!!!!
      جناب دلخوش مردم آگاه صومعه سرا را دست کم نگیرید قربان
      مطمئن باشید این دوره هم زر و زور کار به جایی نخواهد برد و مردم حزب الله صومعه سرا دست رد به سینه این افراد خواهند زد چون خط قرمز مردمان ما ولایت امام خامنه ای و پاکدستی و صداقت افراد است

    1. نویسنده :مطلع

      احسنت بر حاج سید کاظم دلخوش با تحلیل تخصصی و نگاه جامع با کوله باری از تجربه
      مردم صومعه سرا سراپا منتظر حضور فعال جنابعالی در عرصه های کلان کشور هستند و تجربه گذشته را تکرار نخواهند کرد

    1. نویسنده :شهروند اباتری

      خسته نباشی پهلوان . هنوز مردم از خدمات ارزنده جنابعالی معیشت می کنند . مطمئنا مردم صومعه سرا بزرگترین انتخاب تاریخی خود را انجام داد که امروز شاهد انتصابات فامیلی در شهرستان هستیم و هر روز اوضاع بحرانی می شود .انشا ا… با قدرت وارد شوید و مردم حمایت می کنند

    1. نویسنده :صومعه سرايي

      دلخوش عزيز ما همچنان منتظر آمدن شما به ميدان كارزار مي باشيم و تا با ديگر شاهد شكوفايي شهر و ديارمان توسط دستان پرتلاش بزرگ مرد صومعه سرا باشيم

    1. نویسنده :عربانی

      سلام. ضمن تشکر از مصاحبه حاج سید کاظم دلخوش که از درون مردم برخواسته است . متاسفانه برخی از سایت های محلی با تحریف سخنان ایشان در صدد تخریب چنین شخصیت بزرگ و انقلابی هستند .ولی بدانند این دوره تکرار دوره قبل نخواهد شد و ایشان برازنده مجلس است .