شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-27

تبلیغات
کد خبر: 16613 |
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴ |
549 بازدید
6
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه خبری رشت پرس، یکشنبه روز سرنوشت سازی برای آزمون چهارمین سال عملکرد اعضای شورای اسلامی شهر رشت خواهد بود. اختصاصی/ بنا بر این گزارش طبق اخبار واصله مقرر گردیده است طرح استیضاح شهردار رشت که در هفته گذشته با 7 رای موافق در هیات رئیسه شورای شهر اعلام وصول شده بود فردا […]

به گزارش پایگاه خبری رشت پرس، یکشنبه روز سرنوشت سازی برای آزمون چهارمین سال عملکرد اعضای شورای اسلامی شهر رشت خواهد بود.

اختصاصی/ بنا بر این گزارش طبق اخبار واصله مقرر گردیده است طرح استیضاح شهردار رشت که در هفته گذشته با 7 رای موافق در هیات رئیسه شورای شهر اعلام وصول شده بود فردا یکشنبه در صحن علنی شورا مورد بررسی قرار بگیرد . بر همین اساس چنانچه تعداد اعضای موافق استیضاح شهردار به عدد 10 برسد باید انتظار روز های پر فراز و نشیبی را در مدیریت شهری داشته باشیم.

به همین منظور تحلیلی بر روند استیضاح شهردار و آشنایی با موافقان و مخالفان شاید خالی از لطف نباشد و اینکه آیا طرح چنین موضوعاتی در این پروسه زمانی تا چه اندازه ای می تواند به پیشرفت و توسعه شهری رشت کمک کند را در ادامه به نقد و بررسی خواهیم پرداخت.

از نکات قابل توجه اینکه موضوع طرح استیضاح شهردار رشت به عنوان یکی از موضوعات عادی و بحث برانگیز همواره در طول دوران فعالیت مدیریت شهری مطرح بوده و همزمانی طرح چنین موضوعاتی با انتخابات هیات رئیسه شورا در طول سالیان گذشته از نکات جالب توجه به شمار می رود .

شواهد نشان می دهد که اعضای شورای اسلامی به صورت انفرادی نقدهایی را به عملکرد مدیریت شهری وارد می دانند ولی از منظر شیوه مواجه با این موضوع هنوز به اتفاق نظری نرسیده اند . نگاهی گذرا به لیست اسامی موافقان و مخالفان استیضاح نشان می دهد که در این مقطع نمی توان به پیشرفت موفقیت آمیز طرح استیضاح شهردار خوش بین بود و تنها شاید این موضوع را بتوان در حد یک تذکر جدی تلقی کرد چرا که اعضای شورا بخوبی می دانند که در یکسال باقی مانده عمر شورا خود باید در مقام پاسخگویی اذهان عمومی در بی ثباتی مدیریت شهری قرار بگیرند .

نکته حائز اهمیت در عدم اقبال موفقیت طرح استیضاح شهردار جایی نمود پیدا می کند که به عقیده بسیاری از صاحبنظران این اقدام شورایی نه تنها مشکلی را در یکسال پیشرو حل نمی کند بلکه کلاف سردرگم مدیریت شهری را با صدها پروژه نیمه تمام شهری پیچیده تر می کند و لذا طرح چنین موضوعاتی در این برهه زمانی به مصلحت نخواهد بود .

با نگاهی عمیق تر به جلسه طرح استیضاح شهردار رشت در ادوار گذشته تا به امروز نکاتی نهفته است که شاید در جای خود قابل توجه باشد و آن اینکه موافقان استیضاح شهردار تغییر چندانی در ساختار تشکیلاتی خود نداشته اند و به غیر از یک عضو جدید نتوانسته اند اعضای جدیدی را به کمپین مخالفان شهردار رشت اضافه کنند و از طرف دیگر حمایت برخی از همراهان استیضاح در ادوار گذشته را نیز از دست داده اند . پرداختن به چرایی این موضوع در این مقال نمی گنجد که مطمئنا در آینده به جزء به رفتارشناسی اعضاء موافق و مخالف شهردار در طول دوران 4 سال خدمت شورایی خواهیم پرداخت.

حال که منتقدان عملکرد شهردار رشت در شورای اسلامی شهر رشت از هر ابزاری برای شفاف سازی عملکرد مدیریتی وی بهره برده اند و به انتشار جزئیات تخلفات سازمانهای زیر مجموعه شهرداری و … روی آورده اند باید به عرض برسانیم این اخبار و اسناد توسط سازمانهای ذیصلاح نیز مورد بررسی قرار گرفته و صحت و سقم آن در مواردی مورد تائید واقع شده است و پرداختن مکرر به آن جز ایجاد بدبینی و یاس و نا امیدی دستاورد دیگری را در پی نخواهد داشت چرا که موضوعات مطروحه در این خصوص در طول سه سال عملکرد شورایی از تریبون های مختلف عنوان شده و نتیجه ای حاصل نشده است حتی در جمع شورایی نیز موفقیت آمیز نبوده ، پس واقع بینانه اگر به موضوع نگاه کنیم طرح موضوع استیضاح شهردار رشت در این برهه زمانی چیزی جز یک تذکر جدی تلقی نخواهد شد .

به هرحال موضوع نظارتی شورای شهر بر عملکرد شهرداری ها به عنوان جزء لاینفک ماهیت شورایی است و لذا اظهار نظرهای موافق و مخالف نمی تواند لازمه طرح موضوع استیضاح سکان مدیریتی یک شهر قلمداد شود.

شایسته است اعضای شورای اسلامی شهر رشت در ابتدا یک خودارزیابی از عملکرد شورایی خود آنهم در سال پایانی عمر شورا ارائه دهند و از منظر عامه شهروندان به شیوه های مدیریتی اعمال شده در طول دوران عملکردی شورا بپردازند و در نهایت قضاوت را به مردم بسپارند .

به هر حال ضمن اینکه نقدهای جدی به برخی از عملکردهای مدیریت شهری وارد است ولی باید پذیرفت مدیریت در علم مدیریت تنها یک تعریف واحد و کلیشه ای نبوده و هر مدیری بسته به روشهای علمی و تجربی خود در برون رفت از وضعیت موجود گام بر می دارد گاه در کنار رویش های مدیریتی ، شکست هایی را هم تجربه خواهد کرد .

در پایان خاطر نشان می کنیم نه تنها طرح استیضاح شهردار در این برهه زمانی علاج واقعه نیست بلکه موجبات آسیب های جبران ناپذیری را بر پیکره شهری بهمراه خواهد داشت .

انتهای پیام/083458    

 

لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار رشت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 6
    1. نویسنده :ff

      برو ….با این مقاله …..از شهردار پول گرفتید تا این مقاله رو بنویسید؟جلوی آدمی رو که داره پول بیت المال رو بهدر میده، باید سکوت کرد تا مبادا مدیریت شهری دچار مشکل نشه؟شهردار …با اجرای چندین پروژه بصورت همزمان و کش دادن آنها فقط می خواست شهرداری رو تو عمل انجام شده قرار بده تا مبادا کسی استیضاحش نکنه.سردبیر محترم ، چیزی رو که بهش اعتقادی نداری رو بخاطر پول چاپ نکن.برو …کن

    1. نویسنده :آشنا

      واقعا ماباید باورکنیم با آن انتقادهای تند گذشته واین حمایت از این آقا البته با پوشش محافظه کارانه . واقعا فکرمیکنید مردم دورازجانشان …..هستند ودم خروس هم نمایات نیست ؟ واقعا که …..

    1. نویسنده :شهروند

      متاسفانه نان برخی ها در هوچی گری و سفسته گری هستو چشمان خود رو روی واقعیت ها بستند. چه توجیهی در یکسال باقی مانده برای استیضاح وجود دارد که اینقدر تاکید به این کار دارند شاید فکر میکنند بدون شهردار هیچ ابزاری برای ابراز اندام ندارند؟ بزودی مردم باید اعضاء شورا را استیضاح کنند نگران نباشید

    1. نویسنده :شهروندان رشتی

      اخه میخوام بدونم این شورا چه کار مثبتی برای این شهر انجام دادن بجز اینکه چوب لای چرخ توسعه شهری و پیشرفت این شهر زیبا انداختند مگر بجزاین کار کار دیگه هم انجام دادند..؟؟؟
      خلاصه این مردم از شورا شهر راضی نیستند .
      و در عوض مردم از شهردار بافکر باسواد و سالم کاملا راضی هستند.و خدا پشت و پناهش باشه چون واقعا تو این 2 سال برای این شهر زحمت فراوان کشیده است.مرسی…

    1. نویسنده :آشنا

      راستی یک نفر ادعای مردانگی میکرد ومیگفت باجگیرها را اعلام میکند چه شد ؟

    1. نویسنده :ب ب

      می دانید چرا عضو جوان و منتسب به خانواده شهدا شورای شهر رشت نامه استیضاح شهردار را امضاء نکرد؟ چون ثابت قدم با یک وعده چرب و نرم او را خرید . قرار شده تا از این پس خرید غذا برای شهرداری از رستوران تازه افتتاح شده این عضو شورا که در گلسار است انجام شود تا این شورانشین سابقاً منتقد شهردار ، هوای ثابت قدم را در جلسه استیضاح داشته باشد و در مقابل شهردار هم هوای نان این عضو شورا را نگه دارد . بله ثابت قدم به این شکل تنها نیست .