دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-20

تبلیغات
کد خبر: 43538 |
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸ |
197 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

– آمارهای ستاد انتخابات گیلان حاکی از افزایش ۴۶.۲ درصدی داوطلبان نمایندگی در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است چنانکه بر این اساس طی این دوره ۶۸۳ نفر در سطح استان برای این انتخابات ثبت نام کردند. به گزارش پایگاه خبری رشت پرس در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی این آمار ۴۶۷ نفر […]

– آمارهای ستاد انتخابات گیلان حاکی از افزایش ۴۶.۲ درصدی داوطلبان نمایندگی در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است چنانکه بر این اساس طی این دوره ۶۸۳ نفر در سطح استان برای این انتخابات ثبت نام کردند.

به گزارش پایگاه خبری رشت پرس در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی این آمار ۴۶۷ نفر بوده است که در دوازدهمین دوره ۲۱۶ نفر بیشتر متقاضی انتخابات هستند.

این آمار حاکی است از مجموع ۶۸۳ داوطلب گیلانی، ۶۱۰ نفر معادل ۸۹ درصد ثبت نامی ها مرد و ۷۳ نفر یعنی ۱۱ درصد آنان بانوان هستند حال آنکه در دوره قبل (یازدهم) از ۴۶۷ داوطلب ۴۱۷ نفر مرد و ۵۰ نفر معادل ۱۱ درصد کل شرکت کنندگان زن بودند.

آمار داوطلبان زن در انتخابات دوره دوازدهم هر چند خیلی با دوره یازدهم تفاوتی نمی کند اما به نسبت دو دوره قبل تر در استان رشد دارد چنانکه در دوره دهم از ۳۶۷ نفر مجموع متقاضیان نمایندگی تعداد ۳۳۴ نفر مرد و ۳۳ نفر دیگر معادل ۹ درصد زن بودند و از مجموع ۲۰۲ ثبت نامی در انتخابات مجلس نهم ۱۹۵ نفر مرد و فقط هفت نفر یعنی ۳.۵ درصد بانوان بودند.

این آمارها نشان می دهد که حضور بانوان در این چند دوره رشد نسبی یافته است اما هنوز تا مشارکت قابل قبول و مورد انتظار از بانوان آن هم در استانی که زنان بیش از هر نقطه کشور در عرصه اقتصادی، معیشتی، اجتماعی و فرهنگی حضور دارند، نیست.

از مجموع داوطلبان گیلانی در مجلس دوازدهم؛ ۲۰۵ نفر در حوزه انتخابیه رشت و خمام، ۷۱ نفر رودسر و املش، ۷۰ نفر در حوزه انتخابیه تالش، رضوانشهر و ماسال، ۶۹ نفر در لاهیجان و سیاهکل، ۵۰ نفر در فومن و شفت، ۴۴ نفر برای حوزه انتخابیه رودبار، ۴۰ نفر لنگرود، ۳۹ نفر بندرانزلی، ۳۷ نفر آستارا، ۳۴ نفر آستانه اشرفیه و ۲۴ نفر حوزه انتخابیه صومعه‌سرا ثبت نام کرده‌اند.

۲۷۴ نفر از کل داوطلبان کارمند هستند، ۳۰ نفر استاد دانشگاه، ۹۹ نفر بازنشسته، ۶۱ نفر آزاد، ۲۲ نفر وکیل یا قاضی، ۱۳ نفر پزشک، ۱۲ نفر نظامی، هشت نفر روحانی، ۶۵ نفر فرهنگی، هفت نفر بیمار، ۷۹ نفر سایر مشاغل بوده اند و ۱۳ نفر نیز شغل خود را نمایندگی مجلس اعلام کرده‌اند.

هر۱۳ نماینده فعلی استان در مجلس شورای اسلامی برای دور بعد نیز داوطلب شده و حضور خود را اعلام کرده اند ضمن اینکه نماینده فعلی صومعه‌سرا برای حوزه انتخابیه رشت و خمام ثبت‌نام کرده‌است.

در مجموع ۴۳ نماینده ادوار گذشته در انتخابات حوزه‌های مختلف گیلان شرکت کرده‌اند؛ همه گرایش‌ها و سلایق در این دوره حضور دارند، لیست داوطلبان نشانگر حضور برخی مدیران دولت‌های پیشین است.

در این میان حضور برخی مدیران دولت‌های پیشین از جمله محمود قاسم نژاد معاون سیاسی استانداری گیلان در دولت قبل، پدرام ماکان مدیرکل راه و شهرسازی استان در دولت روحانی و هادی حق شناس استاندار گلستان در دولت سابق که نمایندگی دوره هفتم مجلس شورای اسلامی را داشت و رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه دولت احمدی‌نژاد از جمله چهره‌هایی هستند که از حوزه های انتخابیه گیلان داوطلب شده‌اند.

هفت درصد از داوطلبان در گروه سنی ۳۰ تا ۳۵، ۱۶ درصد ۳۵ تا ۴۰، ۱۹ درصد ۴۰ تا ۴۵، ۱۴ درصد در گروه سنی ۴۵ تا ۵۰، ۱۹ درصد ۵۰ تا ۵۵ سال، ۱۴ درصد ۵۵ تا ۶۰، ۹ درصد ۶۰ تا ۶۵ سال و ۲ درصد در گروه سنی ۶۵ تا ۷۰ سال هستند.

از مجموع داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ ۹۸ درصد شیعه و ۲ درصد اهل سنت هستند؛ ۱۷۷ درصد دارای سابقه ایثارگری هستند، از نظر تحصیلات هم ۶ درصد لیسانس، ۷۹ درصد فوق لیسانس و ۱۳ درصد دارای مدرک دکتری بوده و ۲ درصد هم تحصیلات حوزوی دارند.

یک هزار و ۱۸۱ داوطلب در ۱۳ حوزه انتخابیه برای دوزادهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در گیلان ثبت‌نام کرده بودند که نام نویسی قطعی ۶۸۳ نفر انجام شده‌است، ۱۰ حوزه انتخابیه استان دارای یک کرسی و حوزه انتخابیه رشت و خمام از سه کرسی در مجلس شورای اسلامی برخوردار است.

میزان استقبال برای هر کرسی در حوزه انتخابیه رشت و خمام ۶۸.۳ نفر، رودسر و املش ۷۱، تالش، رضوانشهر و ماسال ۷۰، لاهیجان و سیاهکل ۶۹، فومن و شفت ۵۰، رودبار ۴۴، لنگرود ۴۰، بندرانزلی ۳۹، آستارا ۳۷، آستانه‌اشرفیه ۳۴ و صومعه‌سرا ۲۴ نفر است.

افزایش آمار ثبت نام شدگان در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در گیلان در مقایسه با دوره های گذشته خود دلیلی بر برگزاری پرشور این دوره از انتخابات است.

بر اساس آخرین آمار، ۴۵ هزار نفر از عوامل اجرایی و نظارتی برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز یازدهم اسفندماه امسال مشارکت دارند که ۳۰ هزار نفر از این تعداد را عوامل اجرایی و ۱۵ هزار نفر را ناظران و سایر اعضای صندوق تشکیل می دهند.

اعضای هیات‌های اجرایی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۴۶ فرمانداری و بخش استان مشخص شده اند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود، استان گیلان در مجلس شورای اسلامی ۱۳ نماینده دارد.

لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار رشت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید