دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-20

تبلیغات
کد خبر: 18851 |
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵ |
48 بازدید
1
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه خبری رشت پرس، هیچگونه تعریف صحیح و درستی از پدافند غیر عامل در استان گیلان وجود ندارد و بسیاری از مدیران استان بجای پاسخگویی از سوء مدیریت در بخش های مختلف از تعابیری همچون حملات استفاده می کنند با توجه به سپری شدن هفته پدافند غیر عامل که شاید یکی از مهمترین […]

به گزارش پایگاه خبری رشت پرس، هیچگونه تعریف صحیح و درستی از پدافند غیر عامل در استان گیلان وجود ندارد و بسیاری از مدیران استان بجای پاسخگویی از سوء مدیریت در بخش های مختلف از تعابیری همچون حملات استفاده می کنند

با توجه به سپری شدن هفته پدافند غیر عامل که شاید یکی از مهمترین استراتژی های کشور در سالهای اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته است . حال اینکه تا چه اندازه ای توانسته ایم به این مهم فارغ از ابزار های تبلیغاتی توجه نمائیم خود یک موضوع و سرفصل جدید جهت واکاوی اقدامات مسئولان عالی استان خواهد بود.

بنا بر این گزارش آنچه در اولین نگاه به موضوع پدافند غیر عامل در استان گیلان جلب توجه می کند موفقیت هایی در این حوزه می باشد که چنانچه مقایسه تطبیقی بین تعریف واقعی پدافند عامل و غیر عامل و اصطلاحات رایج دیگر بپردازیم مطمئنا ابعاد مختلفی از دستاوردهای پدافند غیر عامل و اقدامات مدیران اجرایی را می توان کشف کرد و در پایان می توان شاخصی برای دستیابی به پدافند غیر عامل واقعی در استان گیلان را بدست آورد که امید است به آن توجه گردد.

ابتدا لازم است تعریفی از مبانی علمی و تئوریک پدافند در حوزه عامل و غیر عامل داشته باشیم .

اصول پدافند عامل ، مجموعه اقدامات بنيادي و زير بنايي است كه در صورت بكار گيري مي‌توان به اهداف پدافند غير عامل از قبيل تقليل خسارات و صدمات، كاهش قابليت و توانايي سامانه شناسائي، هدف يابي و دقت هدف گيري تسليحات آفندي دشمن و تحميل هزينه بيشتر به وي نائل گرديد.
حال با توجه به تعاریف بالا مروری خواهیم داشت بر اقدامات صورت گرفته در حوزه پدافند غیر عامل در یکی از دستگاههای اجرایی استان گیلان تا دریابیم تا چه اندازه با اهداف عالی این اقدام استراتژیک همخوانی وجود دارد :

برنامه های سازمان آب و فاضلاب روستایی گیلان در حوزه پدافند غیر عامل

–         شامل نصب دوربین های مدار بسته

–         سیستم فلوتر و کنترل در مجتمع های بزرگ آبرسانی

–         برگزاری مانور پیشگیری و مقابله با گاز کلر

–         پیمایش خطوط انتقال برای رفع شکستگی ها و هدر رفت آب

–         آموزش مدیران و کارشناسان از دیگر برنامه های پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان

–         برگزاری مانور و …

شایان ذکر است در چند روز گذشته مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری گیلان در مصاحبه های بیان داشت:تهدیدات سایبری، اقتصادی، فرهنگی و زیستی تهدیدات غیرنظامی هستند و تهدیداتی مانند سنبل آبی در انزلی و رشت و مگس زیتون در رودبار از حملات زیستی بود که با کمک مسؤولان به خوبی کنترل و برطرف شد!

این درحالی است که اگر این سخنان و سخنان مشابه برخی از مدیران عالی استان در این خصوص بازنگری شود به خوبی می توان دریافت هنوز هیچگونه تعریف صحیح و درستی از پدافند غیر عامل در استان گیلان وجود ندارد و بسیاری از مدیران استان بجای پاسخگویی از سوء مدیریت در بخش های مختلف از تعابیری همچون حملات استفاده می کنند و اقدامات پیشگیرانه و اجرایی این حوزه را به موضوع پدافند غیر عامل مرتبط می دانند که این موضوع جای بسی تامل و تاسف است.

در ادامه تحلیلی خواهیم داشت به اصطلاحات رایج پدافند غیر عامل و تطبیق آن با اظهارت و اقدامات مدیران اجرایی استان گیلان:

در اكثر منابع علمي و نظامي دنيا اصول پدافند غير عامل شامل 6 الي 7 اقدام مشروحه ذيل مي‌باشد كه در طراحي و برنامه ريزي‌هاي و اقدامات اجرايي دقيقا مي‌بايست مورد توجه قرار گيرد.

استتارCamouflage
اختفاConcealment
پوشش Cover
فريب Deception
تفرقه و پراكندگي Separation And Dispersion
مقاوم سازي و استحكامات Hardening
اعلام خبر Early warning

پدافند (Active Defense)
عبارتست از بكارگيري مستقيم جنگ افزار، به منظور خنثي نمودن و يا كاهش اثرات عمليات خصمانه هوايي، زميني، دريايي، نفوذي و خرابكارانه بر روي اهداف مورد نظر.
پدافند غير عامل (Passive Defense)
به مجموعه اقداماتي اطلاق مي‌گردد كه مستلزم بكارگيري جنگ افراز نبوده و با اجراي آن مي‌توان از وارد شدن خسارات مالي به تجهيزات و تاسيسات حياتي و حساس نظامي و غير نظامي و تلفات انساني جلوگيري نموده و يا ميزان اين خسارات و تلفات را به حداقل ممكن كاهش داد.
دفاع غير نظامي (Civil Defsnse)
دفاع غيرنظامي تقليل خسارات مالي و صدمات جاني وارده بر غير نظاميان در جنگ يا در اثر حوادث طبيعي نظير سيل، زلزله، طوفان، آتش‌فشان، آتش‌سوزي و خشكسالي مي‌باشد، در منابع خارجي، وظايف دفاع غير نظامي شامل چهار عنوان ذيل مي‌باشد:
اقدامات پيشگيرانه و كاهش دهنده (Mitigation)
آماده سازي و امداد رساني (Preparation)
هشدار و اخطار (Response)
باز سازي مجدد (Recovery)
نکته قابل توجه اینکه ، ارائه تعريف دفاع غير نظامي در اين یاداشت در حوزه پدافند غير عامل نبوده و بيشتر در جهت آگاهي مخاطبين در تشخیص و ممیزی بين پدافند غيرعامل و دفاع غير نظامي مي‌باشد زيرا به دليل عدم شناخت جامع در بسياري از سخنرانی ها و يا نوشتارهاي داخلي مشاهده گرديده است كه دو مفهوم ياد شده با همديگر اشتباه گرفته مي‌شود که در اینصورت مدیران عالی استان می بایست پاسخ شفاف و قابل قبولی از شاخص های پدافند غیر عامل ونه دفاع غیر نظامی و … در دستگاههای اجرایی استان گیلان ارائه دهند.

انتهای پیام/083458

لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار رشت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 1
    1. نویسنده :ساعي

      از مدير عامل آبفار گيلان بيشتر از اين انتظار نيست.هر چند خود را علامه دهر مداند اما در بيان مسايل علمي هميشه ازايندسته گل ها به آب داده است.