دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20

تبلیغات
کد خبر: 34114 |
تاریخ انتشار : ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۸:۵۵ |
16 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

ساماندهی و جمع‌آوری دستفروشان همواره یکی از معضلات اساسی شهر رشت بوده که همچنان پایدار است و هر از گاهی شاهد زد و خوردهای چاله میدانی و نارضایتی بازاریان در این خصوص هستیم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رشت پرس، با اعتراض گسترده بازاریان از حضور دستفروشان که آن را عامل ورشکستگی بازار رشت می‌دانند […]

ساماندهی و جمع‌آوری دستفروشان همواره یکی از معضلات اساسی شهر رشت بوده که همچنان پایدار است و هر از گاهی شاهد زد و خوردهای چاله میدانی و نارضایتی بازاریان در این خصوص هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رشت پرس، با اعتراض گسترده بازاریان از حضور دستفروشان که آن را عامل ورشکستگی بازار رشت می‌دانند کارگروه ساماندهی دستفروشان از شورای چهارم در رشت تشکیل شد اما نتایج هیچکدام از اهداف، محقق نشد.

با ایجاد پیاده راه فرهنگی بستر لازم برای رشد دستفروشان فراهم شده و هر ساعت از شبانه روز که قصد رفتن به بازار و عبور از آن را دارید با دستفروشانی برخورد می‌کنید که چهره زشتی به میدان شهرداری که محلی برای جذب گردشگر است، می‌بخشند. گفته می‌شود حدود 2 هزار دستفروش از رشت و شهرهای اطراف برای فروش کالاهایشان در رشت فعالیت کرده و در حاشیه خیابان‌هایی مثل سردار جنگل و میدان شهرداری و چهار طرف پیاده‌راه، خیابان مطهری، گلسار و سبزه میدان بساط پهن می کنند.

کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری که متولی سیاستگذاری و هدایت در این حوزه شهری است بارها در جلساتش بر ساماندهی و هدایت دستفروشان به بازارچه‌های خصوصی تحت نظارت تاکید کرده اما این تاکید تنها در حد حرف باقی مانده و قصه تلخ روز دوشنبه(17 تیر) درگیری ماموران شهرداری با فروشنده لباس و تعدادی از همراهانش برای ممانعت از دستفروشی و راهی شدن چهار تن از مأموران سدمعبر شهرداری رشت به بیمارستان نشان از ناکارآمدی اینگونه برخوردها و عدم ضمانت اجرایی مصوبات کمیسبون مربوطه دارد ضمن اینکه اقداماتی نظیر جلوگیری و ممانعت از فعالیت، توقیف اموال و ازهمه مهمتر تحقیر فرد برای حفظ شأن و مقام کالبد شهر اقدامی منفور در نزد اذهان است.

در قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین جزایی، برای دست‌فروشی مجازاتی تعیین نشده و به صراحت نمی‌توان گفت دستفروشی جرم است.مطابق ماده 55 قانون شهرداری ها، شهرداری صرفاً، مكلف به جلوگيری از سد معبر در معابر عمومی بوده و مجاز به ضبط وسايل دستفروشان، اخذ تعهد محضری از آنها، تشكيل پرونده برای آنها و تحويل وسايل ضبط شده به مراكز خيريه يا بهزيستی و تخريب وسايل آنها نیست، هر گونه اقدام مغاير با مراتب مزبور، در تعارض با الزامات قانونی مربوطه بوده و مستوجب مسئوليت قانونی شهرداری و عوامل متبوعۀ آن خواهد بود.

 

باید پذیرفت که برخورد قهری توسط شهرداری نمی‌تواند تاثیرگذار باشد و بعد از مدتی مجدداً فعالیت دستفروشان آغاز خواهد شد‌ و باید راهکاری اساسی اندیشید. یکی از این راهکارها ایجاد بازارچه دستفروشان است که در مصوبات سال 97 کمیسیون بهداشت به‌چشم می‌خورد و بارها در جلسات کمیسیون بدان تاکید شده اما وضعیت کنونی خیابان مطهری رشت، پیاده راه فرهنگی، خیابان امام، خیابان گلسار نشان از نمایشی بودن این جلسات است.

متاسفانه میادین شهر رشت و زیر پل‌های غیرهمسطح به‌ویژه در ساعات پایانی شب تبدیل به ویترین اجناس دستفروشان شده و هرج و مرج شهری را در قالب رنگ‌ها و شکل‌های مختلف به نمایش می‌گذارد.

طبق مصوبات این کمیسون قرار بود دستفروشان در یک ساعات مشخص در خیابان حضور پیدا کنند اما عملا این موضوع نادیده گرفته شده و در تمامی ساعات روز شاهد حضور دستفروشان هستیم که علاوه بر کسادی فعالیت مغازه‌داران موجب پایمال شدن حقوق عابران پیاده، ایجاد ترافیک، ستیزهای شهری و برهم خوردن آرامش شهر می‌شود.

رشتوندان  بی‌نظمی و شلوغی ناشی از فعالیت دستفروشان در بخش مرکزی شهر را پیامد عمکرد ناکارآمد شورای شهر رشت ومدیران شهری می‌دانند و برای برون‌رفت از این وضعیت باید این حرفه قانونمند شود، وظیفه‌ایی که سیاست گذاری آن بر عهده شورا و کمیسیون بهداشت و خدمات شهری است.

شورا با مصوباتی مقرر کرده بود دستفروشان در بازارچه هایی که با مشارکت بخش خصوصی در مناطق مختلف رشت راه اندازی شده، از طریق اجاره غرفه ساماندهی شوند تا علاوه بر تخلیه خیابان ها و معابر اصلی و فرعی شهر از معیشت لازم نیر برخوردار شوند اما این طرح چندان موفقیتی کسب نکرد و اکثر این بازارچه ها با غرفه های خالی روبرو بوده و همچنان دستفروشان در خیابان‌های اصلی شهر جولان می‌دهند.

حال این سوال مطرح می‌شود مگر نه اینکه اصلی ترین راهکار شهرداری رشت برای ساماندهی دستفروشان همین بازارچه ها بود پس چرا از رونق چندانی برخوردار نیستند. چرا بازارچه های خصوصی دستفروشان مانند بازارچه بلوار شهدای گمنام تعطیل شد در حالیکه با برنامه‌ریزی صحیح می‌‌توانست به محلی برای هدایت دستفروشان تبدیل شود؟

دلیل شکست بازارچه های دستفروشان چیست؟

چند مورد جانمایی و ایجاد بازارچه‌های هفتگی در شهر رشت اجرایی شده است؟

چه نظارتی بر فعالیت بازارچه‌های هفتگی چون پاره بیجار و اقدامات لازم برای بهبود بازارچه ها صورت می‌گیرد؟

ساماندهی وضعیت بازارچه سرای آهنی در بازار بزرگ شهر به کجا رسید؟

مگر نه اینکه دستفروشان از مردم همین شهر و استان هستند و حفظ کرامت انسانی حداقل وظیفه مدیران شهری است

وکلام آخر مدیر شهری که نتواند کرامت انسانی شهروندان خود را حفظ کند چگونه می توان انتظار توسعه شهری را از او داشت؟

انتهای پیام/083451

لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار رشت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید