دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-20

تبلیغات
کد خبر: 36715 |
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۸:۱۱ |
17 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: ظرف نه ماه اخیر، حجم صادرات و صادرات مجدد منطقه آزاد انزلی به حدود ۱۵۰ میلیون دلار بالغ شد که بیانگر افزایش ۷درصدی نسبت به عملکرد سال گذشته است. به گزارش پایگاه خبری رشت پرس مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی در مصاحبه […]

سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: ظرف نه ماه اخیر، حجم صادرات و صادرات مجدد منطقه آزاد انزلی به حدود ۱۵۰ میلیون دلار بالغ شد که بیانگر افزایش ۷درصدی نسبت به عملکرد سال گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری رشت پرس مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار رشت پرس در پاسخ به سوال اول در خصوص مزایای آزادسازی واردات خودرو و تاثیر آن بر اقتصاد منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: ابتدا به ساکن باید توضیح داد واردات خودرو به صورت مستقیم و حتی غیر مستقیم در اقتصاد منطقه آزاد انزلی شاخص اثرگذاری محسوب نمی شود بلکه به عنوان یک امکان و فرصت جهت بهره برداری از امکانات جدید برای سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع به دلیل شرایط تحریمی در گذشته و تحریم های اقتصادی امکان اینکه از طریق واردات خودرو، مناطق آزاد موفق به جذب خط تولید برندهای مطرح خودروسازی جهان شوند امری غیر ممکن بوده،موضوعی که در تداوم سیاست‌های انقباضی دولت ظرف سه سال گذشته با محدودیت و لغو این مجوز همراه شده، در واقع از سال 97 واردات خودرو به مناطق آزاد و من جمله این منطقه ممنوع شده است.

البته نباید از نظر دور داشت که نوسازی ناوگان مسافری،حمل و نقل برون شهری در کنار نوسازی خودروها و امکانات راهداری استان از فرصت‌های بسیار خوب واردات خودرو با پلاک منطقه آزاد انزلی بود که ظرف چهار سال اعمال آن،از سوی سازمان اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفت.

مزیت دیگر واردات خودرو با پلاک منطقه آزاد انزلی به مباحث گردشگری منطقه و امکانات خدمات رسانی به روز به گردشگران خارجی و یا هم وطنان عزیزمان باز می گردد و در نهایت با تغییر دستور دولت ناشی از تغییر شرایط عمومی کشور می باشد این سازمان نیز در مسیر اجرای قانون به وظایف خود عمل می کند در نتیجه واردات خودرو نقش موثری در تامین هزینه‌های جاری و پروژه‌های عمرانی سازمان نداشته است.

مهدی کاظمیان در پاسخ به پرسشی دیگر درباره حجم جذب سرمایه گذار در منطقه آزاد انزلی در سال ۹۹چه میزان بوده و اینکه چند فرصت جدید سرمایه‌گذاری به منطقه آزاد معرفی شده است افزود: سازمان منطقه آزاد انزلی در سال جهش تولید علیرغم فشار گسترده تحریم های ظالمانه،شیوع بیماری کووید ۱۹؛ علاوه بر فعالسازی برخی از واحدهای راکد،عملیات اجرایی طرح عظیم شهرک صنعتی شماره ۳ با ظرفیت بیش از دویست واحد صنعتی و با برآورد اشتغالزایی بیش از ۴ هزار نفر را نیز آغاز نموده که با سومین شهرک صنعتی،ظرفیت و توانمندی تولیدی،صنعتی و به تبع آن صادراتی منطقه دو برابر می شود.
از سوی دیگر در جریان پروژه هایی که توسط رییس جمهور اخیراً مورد بهره برداری قرار گرفت، تمام ۱۸ طرح سرمایه گذاری که افتتاح شدند، با ظرفیت بخش خصوصی و میزان سرمایه ای بیش از ۸۱۷۵ میلیارد ریال و اشتغال زایی مستقیم برای ۴۶۸ نفر در بخشهای بندری،صنعتی،مسکونی و گردشگری به بهره برداری رسید.
ظرف نه ماه اخیر، حجم صادرات و صادرات مجدد این منطقه به حدود ۱۵۰ میلیون دلار بالغ شد که بیانگر افزایش ۷درصدی نسبت به عملکرد سال گذشته است. در همین مدت میزان سرمایه گذاری داخلی محقق شده با رشد ۶۸درصدی از مرز ۱۶۰۰۰ میلیارد ریال گذشته و سرمایه گذاری خارجی تحقق یافته نیز با رشد ۳۱درصدی به ۵۳ میلیون دلار رسیده است.

هم اکنون علاوه بر سومین شهرک صنعتی، سازمان منطقه آزاد انزلی با اعلام فراخوان، جذب سرمایه گذار در زمینه احداث هتل پنج ستاره و مراکز تفریحی-گردشگری را نیز در دستورکار قرار داده است.

سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی در پاسخ به سوال خبرنگار رشت پرس که به نظر شما چه اولویت ها و شاخص هایی می تواند در توسعه منطقه آزاد انزلی تاثیر گذار باشد اظهار داشت:در حال حاضر منطقه آزاد انزلی در دو حوزه تکمیل و توسعه زیرساخت‌های جدید و ریل‌گذاری گسترش همکاری ها با کشورهای منطقه به ویژه حوزه اوراسیا مهمترین اولویت‌های منطقه آزاد انزلی در مباحث مرتبط بر توسعه را شامل می شود.
در بخش زیرساخت ها اتصال منطقه به شبکه ریلی کشور با تاکید رئیس‌جمهور با سرعت مضاعف در دستور کار سازمان و نهادهای ذیربط قرار گرفته، زیرساختی که می‌تواند به افزایش حجم،سرعت و گستره مبادلات کالایی از طریق منطقه آزاد انزلی با کشورهای حوزه دریای خزر و اوراسیا کمک نمایند. در عین حال این خط ریلی بنادر جنوبی کشورمان را به این منطقه متصل می کند که در واقع از آن می توان به عنوان تکمیل یکی از زیرساخت های مسیر ترانزیتی شمال-جنوب در محدوده کشورمان نام برد.
دومین اقدام سازمان در حوزه زیرساختی معطوف به احداث اسکله های جدید در فاز نخست مجتمع بندری کاسپین است که با افتتاح و با بهره‌برداری از دو پست اسکله در سال آینده مجموعه اسکله های این بندر به ۶ پست افزایش می یابد. نکته حایز اهمیت در این پروژه،بهره گیری از توان بخش خصوصی است که براین اساس در احداث ۴ پست از مجموع ۶ پست اسکله فاز نخست مجتمع بندری کاسپین و ساخت زیرساخت های انباری داری و لجستیک این مجتمع بندری از توان و تخصص شرکت های بخش خصوصی کشورمان استفاده شده است.

در میان دو پست اسکله در حال احداث،”اسکله رو رو” که توسط قرارگاه خاتم الانبیاء در حال احداث می باشد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده چراکه با بهره برداری از آن در کنار اتصال این پست اسکله به شبکه ریلی، شاهد افزایش سرعت و میزان حمل و نقل کالا از طریق این بندر خواهیم بود

سومین طرح زیرساختی افزایش دوبرابری پهنه صنعتی منطقه با احداث سومین شهرک صنعتی منطقه آزاد انزلی است که هم اکنون در مرحله انتخاب طرح های سرمایه گذاری به منظور صدور مجوز برای ساخت و بهره برداری قرار دارد.

اماتوسعه همکاری ها با کشورهای منطقه، با اجرایی نمودن توافقات منعقده با مناطق آزاد و بخش خصوصی کشورهای منطقه، افزایش مذاکرات و گفت و گو ها به منظور رفع برخی از دغدغه ها و مسائل فعالین بخش خصوصی و امکان سنجی فرصت‌های جدید تجاری که حتی در دوره کرونا در حال پیگیری است، در دستور کار قرار گرفته است. در همین راستا، باید به فعال سازی کریدورهای شمال-جنوب و کریدور چین-قزاقستان-ایران اشاره کرد که می تواند بر نقش محوری کشورمان و به تبع آن منطقه آزاد انزلی در تسهیل،تسریع و توسعه مناسبات میان قاره ای،بین آسیا و اروپا صحه می گذارد. در واقع از طریق فعال سازی کریدور شمال-جنوب که با راه اندازی کارگروه فعال‌سازی آن، توسط این سازمان در حالی پیگری است زمینه توسعه مناسبات و همکاری های منطقه ای کشورمان با کشورهای منطقه با محوریت این منطقه و استان فرآهم می شود. نکته حائز اهمیت در خصوص کارگروه تشکیل شده، حضور همزمان بخش دولتی کشور های ایران،هند و روسیه، و شرکت های حمل و نقل و بازرگانی کشورهای عضو این کریدور و بهره مند از منافع آن نیز حتی در اتحادیه اروپا مشغول به فعالیت می باشند در این کارگروه است.در این میان سازمان منطقه آزاد انزلی علاوه بر سیاست توسعه زیرساخت ها؛ از طریق ارائه بسته‌های حمایتی،تشویقی و اعمال برخی معافیت ها در اخذ عوارض در مسیر عبور کالای ترانزیتی عبوری بیشتر گام برداشته است.
در واقع با عملیاتی شدن مسیرهای ترانزیتی، زمینه کاهش هزینه و زمان انتقال کالا مابین این قاره ها فراهم شده موضوعی که علاوه بر دستاوردهایی چون تحکیم جایگاه بین المللی کشورمان به واسطه وابستگی دیگر کشورها به ایران اسلامی، زمینه افزایش درآمدهای ارزی و اشتغال زایی بیشتر را فراهم می شود.
در این میان توسعه فعالیت‌های ترانزیتی از طریق منطقه آزاد انزلی این سازمان خود را محدود به درآمدهای ناشی از ترانزیت نکرده و رویکرد جذب فعالین اقتصادی به منظور تولید و فرآوری کالا در این منطقه را در دستور کار قرار داده است.

در کنار راهبردها و استراتژی های پیش گفته، سازمان منطقه آزاد انزلی به دنبال تبدیل این منطقه به یک دانش شهر می باشد رویکردی که بر اساس توانمندی های علمی-پژوهشی استان گیلان و کشورمان و در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از شرکت های دانش بنیان با همکاری دانشگاه های مطرح کشور در حال انجام و پایه ریزی است.

در کنار این مهم به دلیل محدودیت های جغرافیایی و تملک اراضی سازمان رویکرد توسعه فعالیت های زیرساختی و سرمایه گذاری ‏از سطح به ارتفاع را در دستور کار قرار داده تا فرصت فعالیت تعداد بیشتری از شرکت‌های و واحدهای تولیدی و خدماتی در محدوده محدود منطقه فراهم گردد.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نقش منطقه آزاد انزلی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی روستاها  اینگونه بیان داشت: عملکرد منطقه آزاد انزلی ظرف یک دهه گذشته سرشار از اقداماتی بوده که به منظور ارتقای استانداردها و شاخص های زندگی در سطح روستاها و توانمندسازی جوامع محلی به اجرا درآمده است.

بر این اساس می توان به مواردی چون کمک به عمران روستایی و توسعه زیرساخت‌های مواصلاتی،زهکشی نهرها و برگزاری دوره های آموزشی برای افزایش استحصال محصول در واحد سطح و برداشت محصول بدون استفاده از کودهای شیمیایی اشاره کرد.
در حوزه خود اشتغالی و توانمندسازی جوامع محلی، سازمان منطقه آزاد انزلی اقدام به برگزاری دوره های آموزشی در حوزه های مختلف صنایع دستی و مشاغل فنی-حرفه ای با همکاری اداره کل آموزش فنی حرفه‌ای استان نموده است.در عین حال به منظور فراهم سازی زمینه اشتغال برای نسل جوان و علاقمندان آموزش دیده، در قالب انعقاد توافق نامه هایی با صندوق کارآفرینی امید و وزارت کار، بسته های حمایتی،تشویقی و ارائه تسهیلات کم بهره در این مدت به اجرا درآمده است. به موارد فوق باید برگزاری نمایشگاه های هفتگی در فاز تجارت و گردشگری منطقه برای محصولات تولیدی ساکنین منطقه آزاد و کمک به بازاریابی و صادرات صنایع دستی تولیدی منطقه اشاره کرد. در همین راستا ظرف این مدت با برگزاری دوره های آموزشی بر کیفیت و تنوع محصولات تولیدی چون حصیر در سطح منطقه افزوده شده و یکی از روستاهای منطقه به عنوان روستای ملی حصیر کشور معرفی شده است.

در حوزه اشتغال نیز در واحدهای تولیدی خدماتی و چه در سایر مشاغل پیمانکاری اجرای طرح های عمرانی این سازمان و فعالین بخش خصوصی بخش قابل توجهی از نیروهای مشغول به کار خود را از اهالی و ساکنان این منطقه و روستاها و شهرهای اطراف جذب نموده؛این رویه به عنوان یک دستورالعمل از سوی سازمان طی این مدت به اجرا درآمده است

سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی در پاسخ به شنیده های خبرنگار رشت پرس در خصوص آمادگی سرمایه گذار آکواریوم منطقه آزاد انزلی برای واگذاری این مجموعه اظهار داشت: چنین موضوعی از صحت برخوردار نیست اما هر سرمایه‌گذار چه داخلی چه خارجی بعد از ساخت و بهره‌برداری از طرح و پروژه خود و دست یابی به سود مورد نظر، احتمال تغییر رویکرد به منظور سرمایه‌گذاری در حوزه جدید و یا گسترش سرمایه گذاری های مورد نظر در نقاط دیگر کشور و کشورهای منطقه وجود دارد.

کاظمیان تاثیر فراگیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد منطقه آزاد انزلی را اینگونه تشریح کرد: تاثیر ویروس کرونا بر کسب و کارهای منطقه جدا از سطح کشور نبوده اما که از جمله می‌توان به مشکلات ناشی از ممنوعیت های فعالیت تولیدی-اقتصادی،شیفتی شدن خط تولید و یا حتی بیماری پرسنل اشاره کرد؛ البته آنچه که مزید بر مشکلات ناشی از همه گیری بیماری کرونا شده بود؛ تحریم های بین المللی است که امکان گسترش داد و ستد ها و تدمین کالاهای اولیه را برای فعالین اقتصادی سخت نموده بود.
اما سازمان منطقه آزاد انزلی از زمان همه گیری بیماری، اقدام به تشکیل ستاد مقابله با کرونا نمود؛ تا از طریق اجرای برنامه های هماهنگ با دستگاههای منطقه‌ای و استانی سازه کارهای لازم را جهت کاهش آسیب های ناشی از این بیماری در دستور کار قرار دهد.
از اجرای برنامه های حمایتی،تشویقی در قالب همکاری با برنامه وزارت کار تا سمپاشی و گندزدایی محیط، فعال نگه داشتن مسیر تأمین کالاهای ضروری از طریق ۲ بندر انزلی و کاسپین با بازاریابی های مناسب و اعمال معافیت های لازم جهت انتقال کالا از طریق این منطقه، مجموعه برنامه‌هایی بود که سازمان به منظور کاهش آثار مخرب این بیماری در دستور کار قرار داد.

در عین حال با همکاری جهت تغییر محصول تولیدی واحدهای تولیدی منطقه ظرف این مدت، این منطقه موفق شد در سطح مناطق آزاد رتبه های نخست تولید کالاها و مواد بهداشتی و البسه کادر درمان را از آن خود نماید.

انتهای پیام/083451

لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار رشت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید