دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20

تبلیغات
کد خبر: 39517 |
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹ |
20 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گیلان از اجرای بیش از ۱۶۰ برنامه فرهنگی و تاریخی در گیلان خبر داد  به گزارش پایگاه خبری رشت پرس ولی جهانی در نشست با اصحاب رسانه از اجرای بیش از ۱۶۰ برنامه فرهنگی و تاریخی در گیلان خبر داد و گفت: از امروز تا ۲۶ […]

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گیلان از اجرای بیش از ۱۶۰ برنامه فرهنگی و تاریخی در گیلان خبر داد

 به گزارش پایگاه خبری رشت پرس ولی جهانی در نشست با اصحاب رسانه از اجرای بیش از ۱۶۰ برنامه فرهنگی و تاریخی در گیلان خبر داد و گفت: از امروز تا ۲۶ بهمن ماه مصادف با سالروز ولادت با سعادت حضرت علی علیه السلام ۱۶۴ برنامه ،شامل افتتاح طرح ها، مرمت بناهای تاریخی،بهره برداری از کارگاه های صنایع دستی، برپایی جشنواره های غذا و خوراک بومی، همایش‌های تخصصی در خصوص ظرفیت ها و برندهای منطقه‌ای و شهرستانی برگزار می‌شود.

 ولی جهانی افزود: اداره کل میراث فرهنگی گیلان به مناسبت‌های مختلف برنامه‌هایی را در نظر گرفته که به صورت تقویم کاری به ویژه برای سال ۱۴۰۱ تعریف شده و در کلیه شهرستان ها و همه پایگاه‌های پژوهشی که در شهرستانها داریم و با کمک مدیران شهرستان ها معاون این اداره کل اداره حراست و مدیران پایگاه ها میراث فرهنگی ملی و جهانی توانستیم برنامه‌های متنوعی را برای سراسر استان تنظیم و تدوین کنیم.

 وی افزود: علاوه بر این، برنامه های متنوع ما برای هر شهرستان بر اساس برند و شاخصه آن شهرستان یک نشست تخصصی برگزار خواهیم کرد ،مثلاً در شهرستان رودبار نشست تخصصی در خصوص زیتون، در لاهیجان نشست تخصصی چای، در تالش جشنواره آدم برفی در سوباتان و غیره در نظر گرفته‌ایم.

  سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به اتخاذ تدابیر لازم برای تسهیل در ایاب و ذهاب مردم برای شرکت در جشنواره های شهرستانی و خارج از شهرها خبر داد و اظهار داشت: برای نمونه می توان با انجام هماهنگی های لازم با شهرداری جهت برقراری سرویس رشت به موزه میراث روستایی سراوان و پیش‌بینی سرویس برای شرکت علاقمندان در جشنواره آدم برفی در منطقه سوباتان تالش اشاره کرد.

وی همچنین از نمایش جام سیمین رشی در موزه رشت که بخشی از هویت تاریخی مردم گیلان در اواخر دوره ساسانی است خبر داد و افزود: بشقاب سیمین و زرندود رشی  در کاوش‌های سال ۱۳۷۲ خورشیدی در روستای رشی رودبار به دست آمده که برای نخستین بار در دهه فجر امسال در موزه رشت به معرض دید عموم گذاشته می شود.

 به گفته جهانی این شی به همراه سایر اشیا نفیس موزه ملی ایران به مدت پنج سال در نمایشگاه هفت هزار سال فرهنگ ایران در کشورهای اروپایی به نمایش درآمد.

 سرپرست میراث فرهنگی و صنایع دستی گردشگری گیلان در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون ۵۲۰۰ اثر تاریخی در استان گیلان شناسایی شده است ،گفت: امسال ۵ اثر طبیعی ۱۳ اثر ناملموس ۹ اثر منقول و ۹ قلم از اشیا منحصربه‌فردی که در موزه فرش نگهداری می شدند در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده اند.

وی همچنین از افتتاح اولین مجتمع گردشگری کشاورزی در شهر لاهیجان خبر داد و گفت :با عنایت به پیگیری معاونت سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان گیلان صدور مجوز اولین مجموعه گردشگری کشاورزی استان گیلان در دستور کار قرار گرفته است .

جهانی تصریح کرد: امروزه گردشگری و اقتصاد آن در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد و تجارت جهانی است و بسیاری از برنامه‌ریزان و سیاستگذاران توسعه نیز از صنعت گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار یاد می‌کنند.

 وی افزود: سود گردشگری روستایی از اجزای اصلی صنعت گردشگری به شمار می رود که می‌توان با برنامه‌ریزی اصولی شناسایی مزیت ها و رفع محدودیت ها نقش موثری در توسعه مناطق مختلف داشت که منجر به تنوع بخشی و توسعه ملی شود.

 سرپرست میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه تولید کشاورزی بخشی نوین از گردشگری روستایی است اظهار داشت: تولید کشاورزی در مجموع با فعالیت ها در مزرعه یا مرتع برای سرگرمی تنوع یا با اهداف آموزشی برای دیدن و لذت بردن در کنار جاذبه های تاریخی فرهنگی و طبیعی می‌تواند بر رونق گردشگری روستایی بیش از بیش تاثیر گذار باشد.

 جهانی اضافه کرد: این مجموعه شامل پرورش انواع شتر مرغ، قرقاول، دام های کمیاب سمینتال، بسته بندی و ارائه مواد پروتئینی ارگانیک و پذیرایی سنتی را شامل می شود که برآورد سرمایه گذاری آن بالغ بر ۱۰۰۰میلیارد بوده و باعث ایجاد اشتغال مستقیم برای ۲۰۰ نفر و ایجاد اشتغال غیر مستقیم برای بیش از ۴۰۰ نفر می باشد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که اداره کل میراث فرهنگی گیلان از طرح‌های گردشگری و سرمایه گذاران این عرصه حمایت خواهد کرد ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی گیلان از طرح‌های گردشگری در نقاط مختلف استان بر اساس ضرورت عمل به فرامین مقام معظم رهبری در سالی که با شعار تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شده، از سرمایه گذاران این بخش استقبال و حمایت های لازم را به عمل خواهد آورد.

 وی همچنین از تشدید بازدید ها و نظارت ها در ایام الله دهه فجر از اقامتگاه‌ها و تاسیسات گردشگری خبر داد.

لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار رشت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید