دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20

تبلیغات
کد خبر: 40959 |
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۷:۳۵ |
42 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

بررسی‌ها نشان می‌دهد روند صعودی قیمت گوشت قرمز همچنان ادامه دارد و در این شرایط نه‌تنها عزمی برای حل این مشاهده نمی‌شود، بلکه گزارش‌ها حاکی از ترخیص محموله ۲۰۰ تنی گوشت منجمد بعد از یک سال معطلی است که دیگر تاثیری بر بازار نخواهد داشت و قرار است در واحد‌های تولیدی گوشت حرارت‌دیده مورداستفاده قرار […]

بررسی‌ها نشان می‌دهد روند صعودی قیمت گوشت قرمز همچنان ادامه دارد و در این شرایط نه‌تنها عزمی برای حل این مشاهده نمی‌شود، بلکه گزارش‌ها حاکی از ترخیص محموله ۲۰۰ تنی گوشت منجمد بعد از یک سال معطلی است که دیگر تاثیری بر بازار نخواهد داشت و قرار است در واحد‌های تولیدی گوشت حرارت‌دیده مورداستفاده قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری رشت پرس بررسی قیمت گوشت قرمز در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی نشان می‌دهد هر کیلوگرم گوشت خورشتی بین ۴۰۰ هزار تا ۹۹۹ هزار تومان قیمت دارد. بدین ترتیب قیمت گوشت خورشتی در برخی مناطق تهران به مرز یک میلیون تومان رسیده است.

نکته اولی مشخص نبودن دلیل این فاصله قیمت در نقاط مختلف تهران است. طوری‌که قیمت گوشت در برخی قصابی‌های شمال و جنوب تهران تا دو برابر قیمت در سایر مغازه‌هاست و این موضوع چندان هم تابع موقعیت جغرافیایی مغازه‌ها نیست. برای مثال قیمت هر کیلو گوشت خورشتی گوسفندی در یک مغازه در شمال شهر 999 هزار تومان، در یکی از فروشگاه‌های جنوب شرق تهران حدود ۸۰۰ هزار تومان و در برخی فروشگاه‌های مرکز بیش از۴۰۰ هزار تومان است.

اما نکته دوم مقایسه همین قیمت‌ها با حقوق کارگران است. در سال جاری حداقل دستمزد پایه حقوق کارگران (با افزایش ۲۷ درصدی نسبت به سال قبل) پنج میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۳۰ تومان تعیین شد که با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد در بهترین حالت به هشت میلیون تومان می‌رسد. بر این اساس حداقل دستمزد پایه روزانه کارگران در حال حاضر نزدیک به ۱۷۷ هزار تومان است.

بر این اساس یک کارگر در مناطق مختلف باید ۲.۲ تا ۵.۶ برابر حقوق یک روز خود را صرف خرید یک کیلوگرم گوشت خورشتی کند.

روند تغییرات قیمت گوشت
به استناد آمارهای رسمی که تا پیش از دولت رئیسی به صورت ماهانه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر می‌شد، قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در پایان سال ۱۳۹۶ حدود ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان، پایان سال ۱۳۹۷ حدود ۹۱ هزار تومان، پایان سال ۱۳۹۸ حدود ۸۹ هزار تومان، پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲۴ هزار تومان و پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴۹ هزار تومان بود.

بر این اساس اگر کمترین حالت قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی را در حال حاضر ۴۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم نیز، نسبت به سال ۱۳۹۶ قیمت گوشت بیش از ۱۰ برابر و نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۲.۷ برابر شده است.

آخرین گزارش مرکز آمار نیز نشان می‌داد که در خرداد ۱۴۰۲ بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به گروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان با ۹۰.۹ درصد است.

لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار رشت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید